Hemen Oku

TÜRK AİLE ŞİRKETLERİNİN 10 ÖZELLİĞİ

25 yıldan uzun bir süre Türkiye'de yaşamış ve onlarca aile şirketine "Aile şirketi danışmanlığı"  yapmış David Bork, Türk aile şirketlerinin özelliklerini 10 maddede toplamış.

Bork ayrıca, "Aile Şirketleri için Uluslararası En Mükemmel Uygulamalar"(IBPFB) dan bahsediyor.Sistemin aile şirketine kattığı belki de en büyük kazanç, diğer ülkelerdeki aile şirketlerinin  yaşayarak öğrenmek zorunda kaldıkları evrimsel aşamaları atlayarak IBPFB standartlarına kavuşma şansına sahip oldular.

25 yıllık gözlemden çıkan 10 madde şöyle.


  1. Aile bağları, önemli ölçüde şirketin büyümesinin sınırlı seviyede kalmasına neden oluyor.Şirketler burada aile şirketleri için,  Uluslararası En Mükemmel Uygulamalar temelinde değil ama gelenekler, görenekler ve kültürle yönetildiğinden, onların modern iş dünyasında rekabet edebilmek için ihtiyaç duydukları seçenekler ve elastikiyetler sınırlanıyor.
  2. Her bir Türk ailesinin tarihi ve kendi halkının kültürüyle derin bağları bulunmaktadır.Onlar ne kadar batılı olurlarsa olsunlar, bir ailenin üzerine kurulu olduğu temeller, onların adeta kalıtımsal olduğu pek çok kuşak geriye kadar gidebiliyor.u yüzden ne kadar modern olursa olsun, uygulanacak bütün prosedürlerin bu gerçekliğin göz önünde tutularak uyarlanmaları gerekiyor.
  3. Aile şirketleri için,  Uluslararası En Mükemmel Uygulamalar sayesinde çocuklar çaba ile ödül arasındaki ilişkiyi öğrenmeye teşvik edilirler.Bunu başarmanın en uygun yolu ise onların aile şirketlerine katılmadan önce başka bir yerde iş tecrübesi edinmelerini sağlamaktır.Türk aile şirketlerindeki çocuklar sıklıkla çaba hakkında asla düşünmek zorunda kalmaksızın ödüllendiriyorlar.İş, insanları performanslarıyla değerlendirmeye geldiğinde bu yüzden ileride pek çok sorun yaşanıyor.
  4. Türk aile şirketleri, büyük bir sıklıkla iş hayatına tutkulu ve ekonomik başarı olasılığıyla motive olmuş tek bir birey tarafından kuruluyordu.Çocuklar dünyaya gelene dek asla bir aile şirketi olmuyorlardı ve o zaman aileyi bir arada tutarak şirket varlıklarının bir arada tutulacağı fikrine odaklanılıyordu.Yıllar içinde bu düşünce tarzı iflas etti.Çünkü bu durum kabile olmak gibi bir şeydi.
  5. Aile şirketleri artık aile kimliğinin ve devamlılığının sürdürülmesiyle eş anlamlı tutula aile şirketi yönündeki geleneksel bakış açısından ayrılıyorlar.
      
  6. İleriyi görmeyi daha fazla becerebilen Türk aile şirketleri, aile şirketleri için,  Uluslararası En Mükemmel Uygulamaların değerini anlayarak onları bağırlarına basmayı tercih ediyorlar.
  7. Türk aile şirketlerinde görülen hırs, yaratıcılık ve iş bitiricilik, diğer ülkelerde kaydedilenin çok üzerinde bir etkileşim temposuna olanak sağlıyor.Ayrıca yine diğer ülkelerle kıyaslandığında genellikle çok daha yüksek bir getiri oranı beklentisine de sahipler.
  8. Nihai sonuçları büyük ölçüde etkileyen bir faktör olan Türk aileleri içindeki kişiler arası ilişkilerin karmaşıklığı, geçmişte ve günümüzde olduğu gibi gelecektede etkinliğini sürdürmeye devam edecektir.
  9. Her ne kadar değişmekte olan bir uygulama olsa da, Türk aile şirketlerinde üst seviyede profesyonel bir mevkide çalışmaya uygun şekilde yetiştirilmemiş olsalar da bir aile üyesine önemli sorumluluklar verilmesi çok alışıldı bir durumdur.Aslında bu çok riskli bir durumdur.
  10.  Türk aile şirketlerinin aile resileri de dünyanın dört bir yanındakilere benzerler : Onlar işlerine dört elle sarılan, genellikle çok az hobisi olan, kendi şirketlerini çok sevdikleri çocukları olarak gören ve kontrolü tamamen elden bırakmaya isteksiz olan tutkulu insanlardır.Oysa ki böylesi bir zihnin sonuçları da karmaşıktır.

Hiç yorum yok