Hemen Oku

Şirket İçi Çatışma Nasıl Yönetilir?

İyi bir ekip çatışmanın sebebini ve nasıl üstesinden geleceğini iyi bilir. Çatışma aynı stres gibidir aslında. İnsanların birlikte yaşadığı her yerde çatışma yaşanır. Burada çatışmanın nasıl olduğunu iyi anlamamız gerekir. Çünkü çatışma iki tiptir. Birincisi "Olumlu" ikincisi "Olumsuz" çatışmadır.


Olumlu çatışma : Çatışma şirketin ya da işin iyiliği menfaati içinse yaşanan bu çatışmaya olumlu çatışma denir. Ekip üyelerinin enerjisini, motivasyonunu ve dikkatini artırır. Aynı zamanda sorunlar da çözülmeye başlar.

Olumsuz Çatışma : Çatışma, ekip üyeleri arasında kişisel konular yüzünden yaşanıyorsa ve şirketi ya da işi ilgilendirmiyorsa bu çatışma tipi de olumsuz çatışmadır. Olumsuz çatışma hem çatışanların hem de diğer çalışanların enerjilerini düşürür. Hızla çözülmediği taktirde şirkete de zarar verir. Bu yüzden yöneticilerin olumsuz çatışma yaşanması durumunda hemen müdahale etmeleri gerekir.


Sağlam ilişkilerin gelişebilmesi için olumlu çatışmalara ihtiyaç vardır.İster basit bir konu, isterse çok önemli bir karar alma hakkında ya da bir grup insan arasında olsun, çatışma aslında hayatın da bir parçasıdır.
Ancak sürekli gözlemlediğim şey şirket çalışanlarının büyük bir kısmı çatışmaları kişisel algılıyor ve bu da işleri bir hayli zorlaştırıyor. Bir çatışma durumu yaşanıyorsa ilk analiz edilmesi gereken, çatışmanın olumlu mu yoksa olumsuz mu olduğudur. Yönetici ilk önce bunu anlamalıdır. 
Güçlü ekipler çatışmalarını hızla çözer. Uzatmaz.

Bir grup çalışan da çatışmaya hiç girmek istemez. Özel hayatlarında da iş hayatlarında da sakin, dingin ve sessizliği seçen insanlar, iş yerindeki çatışmalardan da kaçınır.

Çatışmadan kaçan ekipler bunu birbirlerinin duygularını incitmemek için yapar, ancak sonunda tehlikeli bir gerilimin yaşanmasını önleyemezler. Çalışanlar aralarında tartışamadıkça kişisel saldırılara daha çabuk yönelip kırıcı olabilirler.

Çatışma istemeyen ekiplerde neler görülür?

Toplantıları verimsiz ve sıkıcı geçer,
Kişisel saldırıları besleyen duygular oluşur,
Toplantı, asıl verimliliği güçlendirecek konulardan uzak yüzeysel bir gündem üzerinde geçer,
Herkes bir şeyleri içine attığı için arkadan konuşma artar.

Çatışma yaşayan ekiplerde neler görülür?

Toplantılar hayli enerjik ve canlıdır
Çalışanlar daha üretkendir, çünkü fikirlerini rahatça söylerler,
Gerçek sorunlar konuşulur ve daha hızlı çözüm bulunur,
Toplantılar iş açısından çok verimli geçer.

Ekip içinde çatışmaya neden olan etmenler nelerdir

Ekip çalışmasında çatışma nedenleri her organizasyonda değişkenlik gösterebilir. Ama genellikle; 
  1. kaynak sıkıntısı, 
  2. sorumluluk alanlarının çakışması, 
  3. iletişim eksikliği
  4. kişisel farklılıklar
  5. güç kavgaları
  6. ulaşılamaz hedeflerdir
Ünlü filozof Martin Buber, çatışma yaratabilecel hassas konuları tartışırken karşı tarafa kendimizi kapatmadan, onların da ihtiyaçlarını göz ardı etmeden kendimize hakim olarak, kalmanın öneminden bahsediyor.Çatışma sırasında ya kendi ihtiyaçlarımızdan taviz veriyoruz ya da düşmanca davranıp dediğimizi kabul ettirmeye çalışıyoruz.

Klinik Psikolog David Snarch yakın ilişkilerdeki çatışmaların ilişkiye faydalı bir süreç olduğunu söylüyor. 

Yöneticiler İçin Çatışma Uygulamaları


1.Yöntem
Çatışmadan kaçınan şirket çalışanlarına zaman zaman çatışma görevi verin. Buradaki amaç takım içinde gömülü kalmış anlaşmazlıkları ortaya dökmek ve bunları gün ışığına çıkarmaktır.Çalışanlar konularla ilgili olarak yalnız kalarak çözüme ulaşıncaya kadar çatışmayı sürdürme konusunda kararlı davranmaya teşvik edilmelidir. Çalışanlar, aralarından birini belli bir toplantı veya tartışma sırasında bu sorumluluğu üstlenmekle görevlendirmeyi düşünebilir.

2.Yöntem
Eğer yataıcı bir çatışma yoldan çıkıyor veya çıkmaza giriyorsa üyeler boş yere tartışmaya başlar. Anında müdahale ederek onları tekrar takım hedefine yönlendirin ve elde etmek istedikleri şeyin ne olduğunu sorun?..

3.Yöntem
Yönetici olarak çalışanların anlaşmazlık düzeyinden tedirginlik duyduğu anı fark etmek ve o anda araya girerek yaptıklarının gerçekten gerekli olduğunu onlara hatırlatmak önemli bir destektir. Bu gerilimi azaltmak cesaret vermek ve desteklemek için çok önemlidir.Tartışma bittiğinde katılanlara girdikleri çatışmanın şirket için yararlı olduğunu ve gelecekte de bundan kaçınmamaları gerektiğini hatırlatmak yararlı olacaktır.

4.Yöntem
Kişisel veya karşılıklı güç sınamasına dayalı anlaşmazlıklar, yaratıcı anlaşmazlıklara kıyasla çok daha yıkıcı olabilir. Anlaşmazlığı açıkca ele almada yönetici olarak istekli olmamanız ya da becerikli olmamanız ekibin ilerleme kaydetmesinin önündeki engellerden biri olabilir. Birilerini incitme endişesiyle meseleden yan çizecek olursanız takım sonraki görevine geçiş yapamayabilir. Çözülmeyen anlaşmazlık daha da derinleşecek ve sonuçta takımı hiç bir şey yapamaz hale getirecektir.

5.Yöntem
Yönetici olarak yaşanan durumu iyi analiz etmelisiniz ve aşağıdaki soruları sormalısınız :

  • Yaratıcı ve ve geliştirici bir anlaşmazlık mı?
  • Herhangi bir konuda eşitsizlik mi?
  • Takdir eksikliği mi?
  • Değişik kişilik özellikleri mi?
  • Farklı bakış açılarından bakmak mı?
  • Yetersizlikler ya da ihmaller mi? gibi soruları kendinize ve gerekli ise ekibe sorarak anlaşmazlığın temelinde yatan nedeni anlayın.

6.Yöntem
Ekip içinde çıkan çatışmalarda eğer çatışmalar hep aynı kişiler arasında oluyorsa bazen bu kişilerin rollerini değiştirmeleri, diğerinin yerine geçerek tartışmayı devam ettirmeleri istenebilir. Yönetici olarak ekibin şirket için yaptıkları etkiyi fark etmelerini sağlamak önemlidir. Bu durum bazen olumlu bazen de olumsuz bir katkı olabilir.

7.Yöntem
Ekip içinde kullanılan engelleyici iletişim stillerini fark edip simgeleştirmek ve üyelerin dikkatini bunlara yönlendirmek bu konudaki farkındalığı geliştirecektir.
Yönetici, çalışanlar arasında suçluluk duygusu yaratıcı, başkalarını suçlayıcı sinirli ve kaba, iletişimi kesen, çok fazla alttan alıcı, çatışılan konuyu çok fazla büyütücü ya da tam tersi küçültücü sorumluluktan kaçınılan davranışları gördüğünde, bu tür durumları sonlandırmak veya engellemkle soumludur.Yönetici olarak çalışanların çatışmalarından kaçınmamanız gerekir. 

 






Hiç yorum yok