Hemen Oku

KARŞIT PAZARLAMA

Pazarlama ve satışta kendi alanında lider olan marka genellikle ikinci, üçüncü ve daha alt sıralardaki şirketler tarafından taklit edilir.Burada "lider firma ne yaparsa aynısını yapalım ve biz de lider olalım ya da daha da yükselelim"gibi yanlış bir düşünce hakimdir.


Herkes lideri taklit ederken, bir şirket farklı bir şey yaparsa muhtemelen daha iyi sonuçlar alır.Farklı bir şey, lider firmanın yaptıklarının aynısı ya da benzeri değil karşıt bir şey yapmaktır.
Karşıt bir nitelik oluşturmaktır.

Örneğin McDonalds, en yakın rakibi Burger King den daha hızlıydı.Bir süre Burger King de hızlı olma iddiasında bulundu.Ancak ızgara yaparak bu mümkün olmadı hiç bir zaman.
Peki Burger King ne yaptı?
Lidere karşıt bir nitelik oluşturdu.McDonalds'ın en önemli özelliği olan "çocuklara" zıt bir pazarlama geliştirdi.
McDoanlds gibi restaurantlarının içindeki çocuk alanlarını kapattı ve oyuncak dağıtmadı.(Hala bazı restaurantlarında oyuncak veriliyor ancak çok spesifik bir durum) bu karşıtlıkla teenage ve orta kesime hitap etmeye çalıştı.
Sonuç : Burger King, çocukları McDonalds'a bıraktı ama gençleri kazandı.Yani oluşturdukları karşıtlık işe yaradı.



Bunun bir benzerini de Pepsi Cola, en yakın rakibi Coca Cola'ya karşı yapmıştı.

Cola pazarında hakimiyeti elinde tutan açık ara farkla liderliğini koruyan Coca Cola, eski olmasının da verdiği üstünlüğü yaşıyordu belki de.En yakın rakibi Pepsi ise ne yaparsa yapsın(Coca Cola gibi yaparak), bir türlü lider olamıyor hatta Coca Cola'ya yaklaşamıyordu bile.
Peki Pepsi ne yaptı?

Lidere karşıt bir pazarlama geliştirdi.1950'li yıllarda tadını değiştirdi.Cola içeriğindeki şeker oranını arttırdı.
Bu karşıtlık sonucunda, orta yaş ve üstünden vazgeçti ama gençleri kazandı.Pepsi Cola artık daha tatlıydı.
Tüm dünyada birçok genç tercihini değiştirdi.
Yani karşıt pazarlama, işe yaramıştı.


Dip Not : Tabii ki sadece formül değişikliği değil, formül değişikliğinden sonra da yapılan etkili Pepsi reklamları da çok işe yaradı.
Özellikle 80 li yıllarda gençlerin idolü olan Tina Turner, Michael Jackson gibi rockçılar Pepsi'nin yeni yüzü olmuştu.
 
Lider taklit edilebilir, ancak bu her zaman işe yaramayabilir.Bu durumda mutlaka karşıt pazarlama için yeni fikirler bulunmalıdır.