Hemen Oku

MÜŞTERİ NE İSTER?

Sektör ne olursa olsun, işletmelerin önceliği müşteri bulmak ve müşteriyi elde tutmaktır.İşletmenin kalıcı olması ve büyümesi buna bağlıdır.

Bu yüzde tüm işletmeler müşterilerini çok iyi dinlemeli ve onların görüşlerini önemsemelidir.Sonuç olarak bir müşteri o işletmeyi neden tercih etti ya da neden tercih etmedi bunu anlamalıdır.

Günümüzde tüm sektörlerde yaşanan yoğun rekabet müşteri tercihlerini de etkilemektedir.Özellikle bu etkilenme; "ürün çeşitliliği, işletmenin bulunduğu yer, fiyatlar, indirimler, promosyonlar, tanzim teşhir, satış sonrası hizmetler ve satış danışmanı" üzerinde yoğunlaşmaktadır.


Ürün çeşitliliği  : İşletmenin müşteri tarafından tercih edilmesini etkileyecek önemli bir faktördür.Müşteri aradığı ürünleri bir yerde bulabilmeyi önemser.Hatta aklına bile gelmeyen ama orada gördüğü bir ürünü alması hoşuna gider.

İşletmenin bulunduğu yer  : Müşteri alışverişe çıkmadan önce artık bazı şeyleri düşünüyor.Örneğin, park yeri var mı?uzak mı?tüm alışverişimi yapabilecek miyim?gibi sorular.
Bu yüzden bir işletme öncelikle nerede faaliyet göstereceğine karar vermeli ve doğru bir yer seçmelidir.

Fiyatlar  :  Müşteriler her zaman fiyata takılır ve mutlaka araştırır.Özellikle de sık sık kullandığı bir şeyi alacağı zaman uygun fiyatlı olmasına özen gösterir.
Fiyat faktörü özellikle orta ve alt kesimde daha ön plandadır.
Fiyatları uygun olan işletmeler müşteriler tarafından daha çok tercih edilir.

İndirim ve promosyon  :  Tüm müşteriler alışveriş sonrasında hediye almayı sever.Yapılan ekstra hediyeler ve promosyonlar müşteri tercihini olumlu etkiler.

Kampanya haberleri alışveriş oranını arttırmaktadır.

Ürünlerin tanzim ve teşhiri  :  İşletmelerin bence üzerinde çalışmaları gereken bir konudur müşterinin içeride keyifli ve çok vakit geçirmesi.
Müşteri mağazada ne kadar çok vakit geçirirse alışveriş yapma ve ek ürünler alma ihtimali de o kadar artar.

Bu yüzden reyonlar düzenlenirken ürünlerin düzenli olması, koridorların her zaman temiz tutulması, içerinin iyi havalandırılması öncelikli konulardır.

Sonra dikkat çeken, ilgi uyandıran ya da daha çok satılması istenen ürünlerin ön plana çıkartılmasına dikkat edilmelidir.
Ürünlerin önündeki etiketler rahat okunabilir olmalıdır.

Mağazada çalan müzik, ışıklandırma ve içerinin kokusuna da dikkat etmek gerekir.


Satış sonrası hizmetler  :  Satış yapıldıktan sonra da müşteriye sunulan hizmetler, müşterilerin işletmeye olan bağlılığını arttırmaktadır.
Bir çok müşteri bu tip hizmetleri alınca kendisine değer verildiğini düşünmektedir.

Alınan ürünlerin istenilen yere taşınması, garanti işlemleri, kurulum ve montaj gibi konular satış sonrası hizmetler olarak değerlendirilebilir.

Bunların dışında bazı müşteriler de müşteri memnuniyeti değerlendirmesi için işletme tarafından yapılan telefon aramalarından da hoşnut kalmaktadır.

Satış danışmanı faktörü  :  Özellikle büyük market ve mağazalarda alışveriş müşteri tarafından (self service) yapıldığı için satış danışmanına fazla ihtiyaç duyulmaktadır.
Ancak bu sadece belirli işletmelerde böyledir.Satış danışmanı hala alışverişlerde en önemli faktörlerin başında yer alır.

Hiç aklında olmamasına rağmen ve hiç ihtiyacı da olmamasına rağmen girdiği mağazadan bir çok ürün alan arkadaşlarım var.Bu satış danışmanlarının başarısıdır.

Satış danışmanı başarılı olmak istiyorsa, her şeyden önce müşterisini dinlemeli,güler yüzlü olmalı, ilgi göstermeli, değerli hissettirmeli, doğru yönlendirmeli, güven vermeli ve sık boğaz etmemelidir.

Ürün Bilgisi  :  Müşteriye ürün ya da hizmet anlatırken, tüm özellikleri baştan sona saymayın. Unutmayın müşteri tüm özellikleri değil sadece kendine fayda yaratacağı özellikleri dinler. Satışta FAB modeli vardır. Özellik, fayda, avantaj. Bu model bize çok önemli bir şey söylüyor. Sattığınız ürünün özelliklerini müşterinin yararlanabileceği faydalara dönüştürün. Her bir özelliğin müşteriye sağlayacağı fayda ve avantajları sunun. Emin olabilirsiniz satışlarınız artacak.

Ücretsiz Satış Eğitimi Kitabı