Hemen Oku

ALIŞVERİŞTE KADIN VE ERKEK MÜŞTERİLER

Bu yazımda sizlere, alışverişte kadın ve erkek müşteriler hakkında bilgi vermeye çalışacağım.Aslında bu araştırmayı yeni yapmadım.Sanırım iki yıl önce yaptığım bir çalışmaydı.Faydası dokunabilir düşüncesiyle sizlerle de paylaşmak istedim.


KADIN VE ERKEK MÜŞTERİLER

Kadınlar alışveriş yapar, erkekler satın alır.

Özgürlük Dönemi
Değişim 1960 lı yıllarda başladı.Teknoloji çağı,yurttaşlık hareketleri, Vietnam savaşı, cinsel devrim.
1960 yılında FDA doğum kontrol haplarını onayladı ve 1963 yılında Eşit ücret yasası yürürlüğe girdi.Tüm bu gelişmelerin sonucunda da kadınlar erkek mesleklerine adım atmaya başladı.
Erkek beyninde her konu farklı dosyalanmıştır.Gerektiğinde sadece o dosya çıkarılır ve erkek o konu üzerine yoğunlaşır.
Kadın beyni ise biraz daha farklı işler.Kadın beyni her şeyi masaya yatırır.Her konuyu birbiri içerisinde düşünür.Yani kadın beynindeki h*er dosya diğer dosyalarla bağlantılıdır.
Taş devrinde erkekler ava çıkar ve avlarının peşinden bazen günlerce gidermiş.
Kadınlar ise bebeklerini doyurur, mağarayı temizler ve dış etkenlerden korurlarmış.
Kadınlar bu bu çok yönlü düşünebilme yeteneklerinden dolayı alışverişlerde işletmeler için büyük bir avantajdır.
 Müşteriler; söylediklerinizi unutur, yaptıklarınızı unutur ama kendilerinizi nasıl hissettirdiğinizi asla unutmazlar.
Kadınlar bir numaralı pazarlama ve reklam aracıdır.

Hormonlar
Testesteron   :   Saldırganlık, rekabet, özgüven ve cinsel dürtülerle ilişkilidir.Erkeklerde bulunan testesteron hormonu kadınlardakinden 20 kat fazladır.
Erkeklerde gün boyu testesteron seviyeleri 6-7 kez tavan yapar.En yoğun salgılandığı saatler sabah saatleridir.Bu saatlerde erkeklr daha tetikte, rekabetçi, enerji ve yaratıcıdır.
Yazma ve sözlü ifade becerileri testesteron seviyelerinin yaklaşık yüzde 25 azaldığı gününilerleyen saatlerinde daha iyidir.
Östrojen ve Progesteron   :   Östrojen , beynin daha tetikte olmasını sağlar, duyuları güçlendirir ve genel bir memnuniyet hali verir.
Progesteron ise anaçlık duygusu verir ve beyin üzerinde yatıştırıcı bir etkisi vardır.Bir kadına yapılacak satış uzun zaman alabilir.Çünkü yapacağı satın alma hayatını ya da işini ne şekilde etkileyeceğini düşünüyor olabilir.
 Yaşla birlikte hormonlar azalırken kadınlar ve erkekler birbirine benzemeye başlar.
Oksitosin   :   Güven hormonudur.Bir diğer adı kucaklaşma hormonudur.Kadın beyni her zaman erkek beyninden daha fazla oksitosin salgılar.Doğum sırasında ve emzirme döneminde maksimum seviyeye ulaşır.
Araştırmalar, on beş dakikalık masajın oksitosin seviyesini arttırdığını göstermiştir.Biz de müşterimizin koluna dokunarak aramızdaki bağı dolayısıyla güveni artırabiliriz.(Dikkatli bir dokunuş)
Seratonin   :   Ruhu rahatlatır ve zihni sakinleştirir.Erkeklerde seratonin düzeyi kadınlardan daha düşüktür.

Kadın Müşteriyi İkna Ederken
Bir kadını satın almaya ikna etmek için, onunla yüksek sesle beyin fırtınası yapın.Esnek olun ve ürünün onun hayatını olası hangi şekillerde etkileyeceğini değerlendirmeye istekli olun.Genel olarak, algıladığı faydaları sizinle paylaşacaktır.Siz de bunlar üzerinden konuşabilirsiniz.Sesli düşünürken endişelerini de dile getireceklerdir bununla da samimi bir şekilde ilgilenmeniz gerekir.
Kadınların kaygıları kendileri için çok önemlidir.Sakın kaygılarını önemsemeyip üstünü çizmeyin.Onlarda sizin üstünüzü çizebilir.
Kadınların kararı erkekler gibi açık ve net değildir.Bu yüzden biraz daha sabırlı olmak gerekmektedir. 

Erkek Müşteriyi İkna Ederken
Bir erkek müşteriyi ikna ederken onun öncelikleri üzerinde durmalısınız.Bilgi almak için en iyi yol soru sormaktır.Örneğin : İlk üç önceliğiniz nedir?Dikkatle dinledikten sonra ne anlatacağınızı belirleyin.
Onun önceliği olmayan fayda ve bilgiler dikkatini çekmez.Önemsemez ve sizin onunla aynı dili konuşmadığınızı düşünür.
Eğer şartlarınız müsaitse erkek müşterinizi daha rahat edebileceği farklı bir ortama götürün ve rahat hissetmesini sağlayın.Tek başına birkaç dakika düşünmek ona çok iyi gelecek ve kararını bu esnada verebilecektir.

Baskın Dürtüler
Erkeğin satın alması tamamen av arayışıyla ilgilidir.
Kadının satın alması tamamen yuvasıyla ilgilidir.
Erkekler saygıya değer verir.Saygıyla motive olur.
Kadınlar için ise özsaygı önemlidir.
Erkek risk sever
Kadın riski hesaplar.

Değer Odaklı Satışlar
Bir kadın için ürününüzü ya da hizmetinizi konumlandırırken ona sağlayacağı yararların yanı sıra iş arkadaşları, dostları ya da ailesi için yapacağı olumlu etkiler üzerinde durun.Ürününüzü onun hayatını kolaylaştırıp yuvasını daha uyumlu hale getirecek başlıca araç olarak konumlandıran reklamlarla onu cezbedin.
O herkesin kendini iyi hissetmesine nem verir.Kadını harekete geçiren yuvasıdır.Satın almada risk görürse risk hesaplaması yapmasına yardımcı olun.
Erkek için ise  ürününüzün ya da hizmetinizin bağımsızlık, yüksek performans ve etrafındaki engellerin üstesinden gelmek için tercih edeceği bir araç olarak değerini vurguladığınızda onu satın almaya sevk eden unsurlarla konuşmuş olursunuz.
Erkek bir müşteriye satış yaparken onu güçlü ve özel hissettirin.




Zamanlama
Erkek aynı anda tek bir iş yapar ve hedefe odaklıdır.
Kadın ise aynı anda birden fazla iş yapar ve hedefi birbirinden farklıdır.

Görev Yönetiminde
Erkek esas işi yapmak için işleri önceliklendirecek ve daha az önem taşıyanları eleyecektir.
Kadın Belli bir süre içerisinde tamamladığı iş sayısını maksimize edecektir.

Zamanlamaya Dikkat
Kadın
Birbirini tamamlayan ürünleri bir arada sunmak ve çok alındığında özel fiyat uygulamak işinize yarayacaktır.Yüzlerce alışverişte görülmüştür ki kadınlar akıllarında olmayan şeyleri alır.
Yine işe yarayan başka bir taktik de “bir alana bir bedava”taktiğidir.Kadınlar genel düşünebildiği için diğerini de annesine, ablasına ya da kızına almak isteyecektir.
Erkek
Erkek mağazaya hemen girip çıkıp ister.Bu yüzdendir ki pek çok büyük mağaza erkek reyonlarını mağaza girişine konumlandırır.
Bu çabuk sıkılma özelliklerinden dolayı erkeklere yapacağınız satışları onların hızına uyarak yapın.Onlar için alışverişin çabuk olması iyi bir alışveriş deneyimi sağlamaktan daha önemlidir.
En önemlisi de bir şeyler daha satmaya çalışmak yerine onları sadık birer müşteri haline getirmeye çalışın.
Bir şey için beklemesi gerekiyorsa ona rahatlaması için olanak verin.Kadınlarar bir alana bir bedeva kampanyası gibi erkeklere de “hatırı sayılır bir indirim kuponu” verin.Bu onu bir daha ki sefer de yine size gelmesi için motive edecektir.

Baktığımızı nasıl görürürüz?
Erkek ve kadın beyinleri farklıdır ama farklılık burada da bitmiyor.Her iki cinsin göz yapıları da farklıdır.
Tüm görüntüler ışığı beyne iletilen nörolojik sinyallere dönüştüren retinada oluşturur.Retina rod ve koni hücrelerinden oluşur.Rod hücreleri renk körüdür.Sadece siyah ve beyazı görür.Koni hücreleri ise renge duyarlıdır.
Rod ve Koni hücreleri sinyallerini iki tür ganglion hücresine; Magno(M) ve Parvo(P) gönderir.
M ve P hücrelerinin çok farklı görevleri vardır.
Erkeklerde daha çok doku ve renk analiz eden P hücresinden daha çok sayıda hareket tespit eden M hücresi bulunurken, kadınlarda P hücresi  M hücresinden daha fazladır.
Bu farklılık sadece hareket algısındaki eşitsizilği değil, renk algısındaki eşitsizliği de açıklamaktadır.
Doğuştan çok sayıda renge duyarlı P hücreleriyle donanmış kadınlar tüm renk ve tonlara daha duyarlıdır.Özellikle de kırmızı,turuncu,yeşil ve beje.
Erkekler ve onların M hücreleri siyah, mavi,gri ve gümüş renklerini tercih eder.
Ürün ve ambalaj tasarlarken kadın ve erkeklerin farklı gördüğünü unutmayın.
Erkeklerin dikkatini hareketli objeler çeker
Erkek beynindeki yapısal farklılıklar  bir obje gördüğü zaman doğal olarak, Nerede?Nereye gidiyor?Ne kadar hızlı? Sorularını sormasına neden olur.
Erkeklere ürün pazarlarken ürününüzü doğrudan onun görüş alanı içine yerleştirin ve hareket ettirin.Ürünün boşlukta dönmesi erkek beyninin iştahını açar.Sadece kelimelerle erkeklerin dikkatini çekmek zor olduğundan hizmet pazarlarken özellikle yaratıcı olmanız gerekir.
Sunduğunuz hizmeti onun zihninde hareket ve aksiyonla bağlantılandırın.
Hareket eden biçimlere karşı ilgisi ve yüksek seviyede bulunan testosteron hormonu, hareket eden bir kadın görüntüsünü karşı  konulmaz kılar.
Bilim insanları iki günlük oğlan çocuklarının hareketli cisimleri seyretmeyi tercih ettiğini, kız bebeklerin ise insan yüzünü seyretmeyi tercih ettiğini göstermiştir.


Kadınlar gördüğü şeyleri ilişkilendirir 
Erkek beyni, Nerede?Nereye gidiyor?Ne kadar hızlı?sorularını sorarken kadınların beyni ise;  Bu ne? Ve benimle nasıl bir bağlantısı olabilir? Sorularına yanıt arar.
Erkekler hareket karşısında kendinden geçerken, kadınları cezbeden duygulardır.
Havada dönen bir obje kadının da dikkatini çeker ama o, objeye uzanmak yerine başını korumaya çalışır.
Bir kadının dikkatini çekmek için kendisiyle arasında bağlantı kurduğu insanların yüzlerini kullanın.Ailesine ve arkadaşlarına benzeyen, kendisi gibi görünen kadınların resimleri ona hitap edecektir.
Kadınlar bağımsızlığa değil karşılıklı bağlılığa değer verir.

Erkek gördüğü şeyin nasıl çalıştığını öğrenmek ister
Bir araba, elektronik alet ya da herhangi bir cihazın nasıl çalıştığını anlamak ister.Müşteriniz erkekse  ürünün çalışma prensiplerini ve özelliklerini detaylarıyla anlatmanız gerekir.
Erkekler elektrikli süpürge makinasını kullanmayı sevmez.Bir marka hariç “Dyson”.Üstün teknolojisiyle hemen her erkeğin dikkatini çekmeyi başarmıştır.
Erkeklerin dikkatini hareketli objeler çeker ve beynini harekete geçirir.
Eğer mağazada yeriniz varsa, ürününüzü erkeğin görüş sahası içine konumlandırın ve hareket etmelerini sağlayın.
Erkeklere satış yaparken ürünün nasıl çalıştığını mutlaka anlatın.
Mühendislik ve mekaniğine dikkat çekin. 

Kadın için aldığı şeyin çalışması yeterlidir
Kadın müşteriler, aldıkları cihazların çalıştığını bilmeleri çok önemlidir.Teknik özellikler ve çalışma prensipleri gibi konular kadınlara fenalık geçirtir.
Kadınları kazanmak için ürününüzün ya da hizmetinizin güvenilir olduğu ve ihtiyaç duyduğunda çalışacağı konusunda içini rahatlatın.Ayrıca kurulum ve servis gibi kolaylıkları da mutlaka belirtin.
Kadınların dikkatini insan yüzü çeker.Renk zenginliğini ve dokuyu tercih ederler.Özellikle zengin kırmızılar, turuncular, yeşiller ve bejler dikkatini çekecektir.
Kadınlar, bu renklere karşı duyarlıdır.
Bir kadına satış yaparken ürününüzün ya da hizmetinizin işe yarayacağı konusunda onun içini rahatlatmak konusunda zaman ayırın.
Eğer mümkünse ürünün nasıl kullanıldığını uygulamayla gösterin.Aldığı ürün/hizmetin onun ve yuvasındakilerin hayatını nasıl kolaylaştıracağını garanti eden sorunsuz kurulum ve servis planlarını her zaman önerin.

MÜŞTERİLERİN DUYU ORGANLARINI UYARIN

Erkek akılcı, kadın duygusaldır.
Bazı mağazalar müşterilerinin beş duyu organına hitap ediyor ve müşterinin bilinçaltına erişip, beynine nüfus ediyor.
Bu mağazalardan ilk aklıma gelen Starbucks.
Starbucks a girdiğinizde beş duyu organı uyarılır.Fonda tatlı bir müzik vardır, kendinizi evinizde hissettirecek oturma grupları vardır rahat hissetmeniz için.Aldığınız kahvenin mis gibi kokusu burnunuza ziyafet çektirir.Tadı harikadır, bir yudum alırsınız ve sizi bir yerlere götürür.
Bu kadar çok uyaranıyla adeta müşterileri kendine bağımlı yapan bir işletmenin daha neye ihtiyacı olabilir ki?Starbucks a göre hala geliştirilmesi gereken bir şeyler var.Hala üzerinde çalıştıkları şey; “Müşteri memnuniyeti ve mükemmel bir Starbucks.
Ücretsiz Satış Eğitimi Kitabı