Hemen Oku

Çalışanların Motivasyonunda 4 Güdü Rol Oynar


Çalışanların veriminin artması, potansiyellerinin farkına varması ve işte geçirdikleri zamanın daha da mutlu ve kaliteli olması motivasyonun yükselmesine bağlıdır.Motivasyonu düşük bir çalışanın işyerine verdiği zararı ölçmek mümkün değildir.Ancak biliyoruz ki mutlu ve motivasyonu yüksek çalışanlar işlerinde başarılı olabilmektedir.

Çalışanların motivasyonunu yükseltmekle ilgili internette çok sayıda yazı bulabilirsiniz.Ben bu yazımda biraz daha farklı bir konuya değinmek istiyorum sizlerle çalışanların motivasyonunda etkili olan 4 güdüyü paylaşmak istiyorum.

1.  Edinme  :  Edinme güdüsü, terfi ve bireysel başarılarla gelen tanınırlık ve saygı duyulma gibi sosyal şartlara bağlıdır ve görecelidir.Bu güdüyü doyurmak için "Ödüllendirme" sıklıkla kullanılmaktadır.Burada iyi çalışanlar diğerlerinden ayrılmaktadır.Ödüllendirme sistemleri şirketlerde gün geçtikçe artmaktadır.Burada dikkat edilmesi gereken durum, ödüllendirmenin sadece maddi olmaması gerektiğidir.

2.  Bağlanma  :  Bu güdü doyurulduğunda sevgi, doyurulmadığında yalnızlık ve boşluk yaratır.Bağlanma güdüsü iyi beslenirse çalışanlar şirketlerinden gurur duyarlar.Bu güdüyü doyuracak olan şey : şirketin kendi kültürüdür.Her şirkette yazılı olmayan kurallar aslında bağlanma olgusunun yanında yer alır.Çalışanın şirketine duyduğu güven ve inanç, şirketteki arkadaşlığı,ilişkileri ve birbirlerine duydukları güven duygusu bu güdüyü besler güçlendirir.


3.  Anlama  :  Eğer çevremizdeki dünyayla ilgiliysek ve kafamızdaki soruların cevaplarını bulmak istiyorsak, öğrenme ve gelişme fırsatı veren işler tatmin eder.Bu tip çalışanlar kendilerini geliştiremeyeceklerini anladıkları işte mutsuz olmaya başlar ve işten ayrılma kararı verirler.Bu güdünün tatmini için "İş Tasarımı" yapılmalıdır.Şirkette gelişme yolları, kariyer haritaları, yıldız yönetimleri yapılabilir.

4.  Savunma  :  Bu güdü, savaş ya da kaç duygusundan kaynaklanır.Kimi insanlar savaşçıdır. Bu güdünün tatmini güvenlik ve özgüven ortaya çıkarır. Tersi ise pişmanlık ve korkuyu ortaya çıkarır.
Savunma güdüsü, bir iş yeri ortamında değişime karşı olan direnci gösterir.

Şirketler her zaman önceliği müşteriye verir. Ancak burada dikkat edilmesi gereken bir husus vardır ki o da şirketlerin aynı oranda çalışanlarına da öncelik vermeleridir.
Özellikle müşteriyle sıcak temas kuran çalışanların morallerini ve motivasyonlarını yüksek tutmak gerekir.
Motivasyon her şeydir..