Hemen Oku

İşletmelerde Rekabet Avantajı Yaratan Kaynaklar

İşletmelerde 6 tane rekabet avantajı sağlayan kaynak vardır.

 

1.  Finansal 

2.  Fiziksel

3.  Yasal

4.  İnsan kaynakları

5.  Örgütsel

6.  Bilgi

 

Yukarıdaki kaynakların hepsi şüphesiz çok önemli.Ancak bunların dışında bir de işletmenin sahip olduğu bazı kabiliyet ve yetenekler vardır.Bunlar farklı yetenekleri de geliştiren yeteneklerdir.Örneğin bir işletme rakiplerine göre daha hızlı öğrenebiliyorsa bu yeteneği onun için bir güçtür.İşletme daha hızlı öğrenebiliyorsa, ilişkilerini de biliglerini de ve diğer örgütsel yeteneklerini de daha hızlı geliştirir.Görüldüğü gibi birbirine bağlı yetenekler birbirlerini geliştirmektedir.

 

Asıl önemli olan, bir işletmenin sahip olduğu kabiliyet ve yeteneklerin kısa süreli ve geçici olmasından ziyade sürdürülebilir olup, rekabette de ayrıştırıcı bir güç olarak kullanılmasıdır.

 

İşletme, strateji oluştururken rakiplerinin kaynak yeteneklerini iyi tespit etmeli ve kendi kaynak ve yetenekleriyle kıyaslamalıdır.Sonuçta da kendilerine rekabet avantajı doğuracak avantajları getirecek stratejik yönelimlere girmelidir.

 

Sürdürülebilir nitelikte rekabet avantajı üretebilecek işletme, kaynak ve yetenekleri çeşitli özellikleriyle tespit edebilirler.Herhangi bir rekabet avantajının arkasındaki kaynak ve yetenekler bu özelliklerden birine ya da daha fazlasına sahipse rekabet avantajı da artacaktır.Nedir bu sürdürülebilir rekabet avantajlarını oluşturan kaynak ve yetenekler?

 

1.  Ticari meta gibi alınabilir ve satılabilir olmamalıdır.Eğer bir yetenek rakiplerce satın alınabiliyorsa, bu sürdürülebilir olmaz.

 

2.  Rakiplerce kolayca tespit edilmemeli ve anlaşılır olmamalıdır.Yani belirsiz olmalıdır.

 

3.  Karmaşık ve geliştirmesi zor nitelikte olmalıdır.

 

4.  Diğer kaynak ve yeteneklerle birlikte işleyerek taklidi zor bir yapıya ulaşmış olmalıdır.Yani bir kaç karmaşık ve zor yetenekleriniz bir araya gelip, kurumsal itibarınıza katkıda bulunuyorsa, rakiplerin tüm bu farklı yetenekleri tek tek geliştirmesi ve dengelemesi zor olacaktır.

 

5.  Yalnızca tecrübelerle geliştirilebilecek ve öğrenilebilecek bazı unsurları içermelidir.Örneğin bir futbol takımının zaanla birlikte oynamayı öğrenmesi gibi işletmelerde bazı kolektif yeteneklerini zamanla ve pratik tecrübeyle geliştirebilirler.

 

6.  Geliştirebilmeleri ve taklit edilebilmeleri için doğaları gereği çok zaman gerektirmelidirler.Örneğin bir işletmenin  kurumsal itibarının ya da markanın imajının geliştirilmesi doğal olarak çok zaman ve çaba gerektirir.Rakip bir işletmenin ne kadar çaba gösterirse gösterin benzer bir itibar göstermesi mümkün değildir.

 

Netice itibarıyle stratejik yaklaşımlarımızı seçerken strateji geliştirirken, ve uygularken izleyeceğimiz yol aynıdır.İşletmenin rakiplerde olmayan kaynak ve yetenekleri tespit edilmeli, eksikler varsa yenileri geliştirilmeli ve mevcut rekabet ortamı da analiz edilerek bu kaynakların ve yeteneklerin özellikle taklidi, ikame ve geliştirilmesi zor olanları temelinde yürütülebilecek stratejik yönelimler geliştirilmelidir.