ZAMAN YÖNETİMİ VE VERİMLİLİK EĞİTİMİ
ZAMAN
YÖNETİMİ VE VERİMLİLİK EĞİTİMİ
Zaman ilk kez Danimarka’da meşgul
yöneticilerin, zamanlarını daha iyi yönetebilmeleri için organize edilmiş bir
eğitim aracı olarak ortaya çıkmış ve tüm dünyaya yayılmıştır.
Zamanı öldürmekten söz ederiz; ama
bizi öldüren zamandır.
Alphonse Allais
Zaman Kavramı
Tek
yönde sürekli akan bir kavram (Newton’a göre)
Olayları
oluşuna göre sıralayan ve olaylara anlam veren bir boyuttur.(Einstein’e göre)
Olayların
geçmişten bugüne gelip, geleceğe doğru birbirini takip eden kesintisiz bir
süreçtir.
Zaman
çoğunlukla yeterli olmadığından şikayetçi olduğumuz; her zaman tasarruf etmeye
çalıştığımız, çoğunlukla kaybettiğimiz bir şeydir
Zaman,
insanın duyu organlarıyla algılayamadığı fiziksel, felsefi, psikolojik ve
sosyolojik boyutları olan bir olgu ve gerçektir. Zaman, hayatın ta kendisidir.
“Vakit nakittir.”; ancak para,
tasarruf edilebilir, biriktirilebilir, ödünç alınabilir. Zaman, tasarruf
edilemez, biriktirilemez, ödünç alınamaz, satın alınamaz, durdurulmaz,
depolanmaz ve geri döndürülemez.
Zaman, bireylerin ve örgütlerin
sahip oldukları kıt bir kaynaktır. Bir gün, 24 saat, 1440 dakika, 86 bin 400
saniyeden oluşmaktadır. Her insanın günlük 24 saatten oluşan bir zaman bütçesi
vardır. Ama bu zamanın, mutlaka o gün tüketilmesi gerekmektedir. Bir kısmını
takip eden güne aktarmak mümkün değildir.
Bu gerçek, zaman kullanımı ve
yönetiminin hataya pek fazla toleransının olmadığı gerçeğini de ortaya
çıkarmaktadır.
Zamanın Ortak Özellikleri
Zaman herkes için adil ve
demokratik bir biçimde dağıtılmıştır.Yani herkesin bir günlük zamanı aynıdır
Zaman satın alınmaz
Biriktirilemez
Ödünç alınamaz
Dondurulamaz
Çalınamaz
Hiç bir şekilde değiştirilemez.
Tek yapabileceğimiz, sahip olduğumuz zamanı en
iyi şekilde değerlendirmektir.
Zaman Kavramı
Zaman
algısı hepimiz için farklıdır.
Zaman
kavramının anlaşılabilmesi için ortaya konulması gereken bir başka yaklaşım da,
“saatin gösterdiği zaman” ve “hissedilen zaman” faktörlerinin açıklanmasıdır.
Her şeyden önce, saatin gösterdiği zamanla hissedilen zamanın birbirlerinden
farklı oldukları bilinmelidir.
Güzel
bir kızla flört ederken bir saat bir saniye gibi gelir.Kızgın bir közün
üzerinde otururken bir saniye bir saat gibi gelir.
Einstein
Algılanan Zaman Çeşitleri
Gerçek
Zaman:
Objektif zaman olarak da adlandırılır. Saatin gösterdiği zamandır. Bu zaman
izlenebilir bazı değişmelerle ölçülebilir. Yıldızların hareketi, dünyanın
dönmesi gibi düzenli olarak izlenen bazı fiziksel olaylar; veya bir saatin
çalışması gibi suni olarak yapılan bazı düzenli hareketler esas alınır.
Psikolojik
Zaman: Subjektif
zaman da denir. Hissedilen zamandır. Saatin neyi gösterdiğine bakılmaksızın bir
olayda geçen süreyi kısa veya uzun hisseder ve buna göre kısa veya uzun süre
diye karar veririz. Saat zamanı çok kesin birimlerle ölçülürken, subjektif
zamanın anlaşılması güçtür.
Biyolojik
Zaman:
Yaşayan tüm varlıkların kurulu bir biyolojik saate sahip olduğu görülür.
Biyolojik saat, alışkanlıklara göre kurulur. Çoğu zaman uyanmak için kurduğumuz
saatin alarmı çalmadan biraz önce uyanırız. Bir biyolojik saat, bize kalkma
zamanının geldiğini söylemiştir. Biz derece derece uyuma ve uyanma saatlerini
değiştirirsek, biyolojik saatte yeni programa kendisini ayarlayacaktır.
Yönetsel
Zaman:
Yönetsel zaman, birden çok insanı bir araya getirebilecek nitelikteki bir amaç
belirlemesi ile bu amaca ulaşmak için yerine getirilen planlama, örgütleme,
yürütme, koordinasyon, denetim ve yönetici eğitimi faaliyetlerinin gerektirdiği
iş gören ve makine zamanı toplamıdır.
Zaman Yönetimi
Etkin
zaman yönetimi için “doğru işi, doğru zamanda, doğru
şekilde ve doğru yerde yapmaktır.”, denilebilir.
Zamanı ve sözleri dikkatsizce
kullanma, ikisi de geri alınamaz.
Anonim
Zaman Yönetimi
Zaman yönetimi acil önceliklere ve
planlamaya odaklanır.Ancak bunlar kadar önemli bir başka konuda öz
yönetimdir;
yaşadığımız olayların kontrolünü sağlamaktır; bireyin kendisini yönlendirerek
olayları yönetmesidir. Yaşadığımız olayların ne kadarı bizim istediğimiz gibi
gerçekleşiyor? Ne kadarının oluşmasını biz belirleyebiliyoruz? Olayların
meydana gelmesindeki etkilerimiz nelerdir? Bütün bu soruların cevabi bizim
zamanımızı yönetebilmedeki başarımızı göstermektedir.
Etkin Zaman Yönetimi Olabilmesi
İçin
1.Mevcut
zamanın nasıl kullanıldığının ortaya çıkarılması.
2.Zaman
problemlerinin tanımlanması.
3.
Kendini tanımlama.
4.
Amaçları ve öncelikleri belirleme.Hedef koyma.
5.
Program hedeflerini uygulama ve planlara aktarma.
6.
Günlük programlar ve rehberler hazırlama.
7.Zaman
yönetimi
teknikleri
geliştirme.
8.
Süreci İzleme
9.Enerji
Etkin Zaman Yönetimi İçin
Zor olandan kolay olana doğru
işleri yapmak.
İşleri planlanan güne ve saate
göre yaparak, sürüncemede bırakmamak.
Bir işi bitirmeden diğerine
geçmemek.
Eldeki ise tüm enerji ile
sarılmak.
Yaratıcılıkla ilgili faaliyetler
için zaman ayırmak.
Rutin işlerden kaçınmak.
Gereksiz ayrıntılardan uzak
durmak.
Toplantılarda gündemi kullanmak.
Toplantıları zamanla sınırlamak.
Engellenmeden çalışabilecek
saatleri belirlemek.
Çalışmayı engelleyen faktörleri
saptayarak ve bunları ortadan kaldırmak için önlemler almak.
İş paylaşabilecek eleman
yetiştirmek.
En
güç üç şey vardır: Bir sırrı saklamak, bir yarayı unutmak, boş zamanı iyi
kullanmak.
Sadi
Şirazi
Aşağıdaki Maddeler Sizi Anlatıyor
mu?
Devamlı olarak iş yetiştirememe
endişesi,
Görüşeceğimiz kişiler ve
ziyaretçileriniz için zaman ayıramama,
Hiç bir şey yapmadan gücünü boşa
harcama duygusu,
Görülmesi ve ziyaret edilmesi
gereken kişileri görememe,
Cevap verilecek maillere cevap
bulamama ,
Aksam yemeğinden sonra yapılacak
işlerin stresi,
Telefon görüşmelerini
yetiştirememe,
Verimsiz, meşguliyetlerle dolu,
boş bir gün geçirme duygusu ile yorgunluk, üzüntü ve stres.
Zamanı İyi Değerlendirebilmek
İçin 4 Yol
1.
Zaman Kütüğü
Öncelikle
bir zaman kütüğü hazırlanır. Zaman kütüğü bir insanin, günlük zamanını nasıl
harcadığını analiz etmeye yarayan bir araçtır. Bu analizi yapabilmek için, 24
saat, 15'er dakikalık dilimler halinde bölünür. Bir hafta süreyle yapılan işler
kaydedilir. Daha sonra hangi işler için ne kadar zaman harcandığı belirlenir.
Burada gereksiz olarak yapılan işlere veya önemli olanlara ne kadar zaman
ayrıldığı açığa çıkacaktır.
Zamana
kusur buluruz, oysa zaman konuşacak olsa utanırız.
İmam-ı
Şafii
Zamanı İyi Değerlendirebilmek
İçin 4 Yol
2. Planlama
Daha
sonra günlük zamanın nasıl kullanılacağını gösteren bir plan hazırlanır. Bu
planın yazılı olması şart değildir. Ancak ertesi güne mutlaka planlı girmek
önemlidir. Bu plan hazırlanırken şu hususlara dikkat edilmelidir: Günlük,
haftalık işler tespit edilir. Bunun için yapılması düşünülen işlerin nedenleri
araştırılır, faydası belirlenir. Bu işin hiç yapılmaması durumunda ne
olabileceği düşünülür. Bu işi bir başkasının yapıp yapamayacağı üzerinde
durulur. Her gün yapılacak işler en önemliden en önemsize doğru sıralanır.
Planlama
Önceliklerin
Yönetimi
Öncelik Sıralaması
Haftalık Plan Tablosu
Plan Tablosu
Zaman Yönetimi Çizelgesi
3. Hazırlanan plan uygulanır.
Bunun
için en önemli iş, öncelikle yapılmalı, en zor ise, en enerjik zaman ayrılmalı,
kolay işler, zor isler arasına serpiştirilmeli, önemsiz işler, en verimsiz
saatlere yerleştirilmeli, fazla ayrıntıya girmeden, aşırı titizliğe kaçmadan
çalışılmalı, önemsiz kararlar çabuk verilmeli, ayni nitelikte işler aynı grupta
toplanmalıdır.
4.
Günün bitiminde, zamanın nasıl harcandığı mutlaka kontrol edilmeli,günün
değerlendirmesi yapılmalıdır.
Her
işin başı zamanlamadır, bir işin ne zaman yapılacağı, nasıl yapılacağı kadar
önemlidir.
Arnold
H. Glassow
Pareto
Yasası
80/20
Kuralı, Asgari Çaba ilkesi Pareto
Kuralı ya da Dengesizlik ilkesi diye adlandırılır
Pareto'nun
keşfettiği nedir? Pareto, 19.
yüzyıl İngiltere'si'nin
servet ve gelir dağılımlarını inceliyordu. Bulgularına göre, en fazla gelir ve
servet azınlık bir kesime gidiyordu. Burada belki de pek şaşırtıcı bir şey
yoktu. Ancak, o çok önemli olduğunu düşündüğü iki gerçek daha keşfetti.
Bunlardan bir tanesi, (ilgili topluluğun tamamının bir yüzdesi olarak)
insanların oranı ile sahip oldukları gelir ve servet arasında istikrarlı bir
matematiksel ilişkinin varlığıydı. Bir başka deyişle, eğer insanların % 20'si,
servetin % 80'ine sahipse, % 10'unun % 65'ine ve % 5'inin de % 50'sine sahip
olduğunu güvenilir bir biçimde tahmin edebilirsiniz. Burada püf noktası oranlar
degil,
servetin nüfus içindeki dağılımında da görülen tamir edilebilir dengesizliktir.
Pareto'yu
gerçekten heyecanlandıran, diğer bir bulgu, bu dengesizlik modelinin başka
dönemlere ya da ülkelere ait verilerde de tekrarlanmasıydı.
Pareto
Yasası
80/20
ilkesini, zamanı kullanmaya uyguladığımızda, aşağıdaki sonuçlar ortaya
Herhangi bir bireyin önemli
başarılarından çoğu, zamanının küçük bir bölümünde ortaya çıkar.
Basarinin % 80'i kullanilan zamanin %
20'sinde üretilir; buna karsilik,
harcanan zamanın % 80'i çıktı değerinin sadece % 20'sini verir.
Yani, "işte harcadığımız
zamanın % 20'si, sonuçlarin %
80'ini oluşturur ve harcanan zamanin %
80'i sonuçlarin %
20'sini oluşturur
Herhangi
bir insan, vaktini nasıl geçireceğini; üstün bir insan ise vaktini nasıl
tasarruf edeceğini düşünür.
Arthur Schopenhauer
Pareto
Yasası
Zaman yetersiz değildir. Aslında,
zamana boğulmus
haldeyiz. Zamanının sadece % 20'sini iyi kullanıyoruz.En yetenekli bireyler
için, bütün farkı yaratan çoğu kez küçücük zaman dilimleridir. 80/20 ilkesi,
etkinliklerimizin en basta gelen % 20'sine ayırdığımız zaman iki katina
çıkardığımızda, haftada iki günlük çalışmayla su andakinden % 60 fazlasını
başarabileceğimizi söyler. Bu, zaman yönetiminin telaşlı dünyasının onlarca
ışık yılı ötesindedir.
80/20 ilkesi daha az eylemde
bulunmamız gerektigini
söyler. Eylem, düşünceyi kovar. Zamanı çarçur etmemiz, çok fazlasına sahip
olmamızdandır. Bir proje yürütülürken en verimli olunan zaman, projeye verilen
sürenin son % 20'sidir, çünkü işin teslim tarihinden önce bitirilmesi gerekir.
Çoğu projede üretkenlik, verilen zamanı yarıya indirerek ikiye katlanabilir.
Zaman Tuzakları
Zaman
yönetiminde üzerinde önemle durulan konulardan birisi "zaman
tuzakları" ya da "zaman yok edicileridir. Zaman tuzakları, zamanı
kullanma açısından karşılaşılan engeller ya da kesintilerin varlığıdır. Bunlar,
sosyal ilişkiler, kişisel ve kültürel özelliklerden kaynaklanabilir.
Zaman tuzaklarınızı tanıyın
Zaman Tuzakları
Düşük Değerli Etkinlikler
1.Başkalarının yapmanızı istediği
şeyler.
2.Her zaman aynı şekilde yapılan
şeyler.
3.Yapmakta olağan dışı olamadığınız
şeyler.
4.Yapmaktan hoşlanmadığınız şeyler.
5.Her zaman kesintiye uğrayan şeyler.
6.Başka çok az kişinin ilgilendiği
şeyler.
7. Şimdiden, başlangıçta
beklediğinizin iki katı zaman almış şeyler.
8.Birlikte çalıştığınız kişilerin
güvenilmez ya da kalitesiz olduğunu düşündüğü işler.
Yüksek Değerli Etkinlikler
1.Yaşamdaki genel amacınıza hizmet
eden şeyler.
2.Her zaman yapmak istemiş olduğunuz
şeyler.
3.Zamanın sonuçlarla 20/80
ilişkisinde oldugu
şeyler.
4.Gerek duyulan zamanı azaltmayı
ve/veya sonuçların kalitesini yükseltmeyi vaat eden şeyleri yapmanın yenilikçi
yolları.
5.Başkalarının size yapılamayacağını
söylediği şeyler.
6.Diğer insanların başka bir alanda
başarıyla yapmış oldukları şeyler.
7.Kendi yaratıcılığınızın ise
yaradığı şeyler.
8.Kaliteli iş arkadaşları ile yapılan
herhangi bir şey.
9.Ya simdi yapılması gereken ya da
hiç yapılamayacak olan şeyler.
Erteleme
İşleri
ertelemek; hedeflere ulaşmayı engelleyen, zamanı çalan ve endişe düzeyini
artırarak strese girilmesine neden olan bir sorundur. Öncelikli olan işleri zor
ve sıkıcı oldukları gerekçesiyle ertelemek tamamlanmaları için gerekli olan
süreyi birkaç katına çıkarma sonucunu doğurabilir. İş hayatındaki zorlukların
önemli bir kısmı zamanında yapılması gerekip de yapılmayan işlerin
birikmesinden oluşur. Ertelemenin nedenleri; tembellik, formda olunan
zamanlarda daha başarılı olunacağı inancı ve her şeye bir mazeret bulma gibi
alışkanlıklardır. Halbuki erteleme, insanın kendini kandırmasının bir sonucudur
Erteleme ile mücadele için
Kendimize karşı açık, samimi ve
dürüst olmalıyız
Bazı insanların işlerini çabucak
bitirebilmelerinin sebebi, hedef ve amaçları konusunda kafalarının berrak
olması ve bunlardan sapmamalarıdır.
İşte başarının altın kuralı; Kağıt
üzerinde düşünmektir.Yetişkin insanların yalnızca % 3 ünün açık ve yazılı
hedefleri vardır.Yazan insanların yazmayanlara göre en az 5-10 kat daha
başarılı oldukları tahmin edilmektedir.
Zamanlarını en kötü şekilde
kullananlar, en çok zamanın kısalığından şikayet ederler.
Jean
de La Bruyere
Hedef Koyarken
Tam
olarak ne istediğinize karar verin.(Yapılmasına hiç gerek olmayan işleri çok
iyi yapıyoruz)
Hedeflerinizi kağıda dökün.Hayaliniz bir anda soyut olmaktan çıkıp, elle
dokunulabilir somut hale gelmiş olur.
Hedeflerinize
zaman sınırı koyun.Bitiş tarihi olmayan işlerin acelesi de yoktur.
Hedefinizi
başarmak üzere yapmanız gerekenlerle ilgili aklınıza gelen her şeyin bir
listesini çıkarın.
Listenizi
öncelik sırasına göre düzenleyin.
Her
gün sizi ana hedefinize yaklaştıracak bir şeyler yapın.
Hep
ileri gidin ve asla hareket etmeye başladıktan sonra durmayın.
Peter Drucker’den
Tavsiyeler
Yönetici görevlerinden yola
çıkmamalıdır, zamanından yola çıkmalıdır. İşe plan yapmakla değil, zamanının
gerçekte nelere harcandığını bularak girişir. Ardından, zamanını denetim altına
almaya ve zamanı üzerindeki üretken olmayan talepleri bir kenara itmeye
yönelir.
Yöneticinin kendi yapacağı işleri
ve ne yapacağını önceden görmesi, yapmaması gereken işleri seçmesi,
dağınıklıktan kurtulması toplantılarda ve gündem maddelerinde zaman sınırlaması
yaparak yönetimde zaman kaynağını verimli ve bilinçli bir biçimde kullanılmalıdır.
Peter Drucker’den
Tavsiyeler
Çabuk karar vermelidir. Bunun anlami her
zaman aceleci davranmak değildir. Sadece karşılaşılan sorunların % 85'inin bir
kaç dakikadan fazla düşünmeyi gerektirmeyen isler olduğu gerçeğine işaret eder.
Kararlı cevaplar vermelidir.
Gün belirlerken kesinlik önemlidir.
Sipariş ve randevularını kesin ifadelerle belirlemelidir. "Haftaya bir gün
alırım", "Ne zaman istersen uğrayabilirsin" gibi sözler ya ihmal
ya da baştan savma veya geçiştirme anlamlarına gelmektedir.
Telefonu kontrol altına almalıdır. Bazi
işyerlerinde telefon yöneticiler için neredeyse korkunç bir canavar haline
gelir. Telefona bakacak eleman varsa bu işi ona bırakmalı, sonra vakit
olduğunda arayanları yönetici kendisi aramalıdır.
Ufak hatırlatma notlar yazmalıdır.
Yapılması gerekenleri hatırlatmak için hafızaya güvenmemek gerekir. Ufak
hatırlatma notları alınmalıdır.
Stephen Covey’den
Tavsiyeler
Nesneleri düzenlemek. Anahtarlardan
bilgisayar ekranlarina,
dosyalama sistemlerinden evrak depolarına, büro alanından mutfak alanına kadar
her şeye çeki düzen vermek.
Görevleri düzenlemek. Basit
listelerden karmaşık planlama tablolarına ve proje yönetim yazılımlarına kadar çesitli
araçlar kullanarak, "yapılacak işleri" bir düzene ve sıraya sokmak.
İnsanları düzenlemek. Gerek
kendinizin gerekse başkalarının yapabileceği işleri tanımlamak, yetki
devretmek, olup bitenlere hakim olmak için izleme sistemleri yaratmak.
Hazırlayan : Hüseyin Erenler
Hiç yorum yok