Hemen Oku

Etkili İletişim Becerileri

Başarı için iletişim şarttır. Hatta günümüzde olmazsa olmazdır. İnsanlarla derin ilişkilere girmeden güçlü iletişimden bahsedemeyiz. Özellikle Türk insanı değerlendirdiğinizde iletişimin güçlü, etkili, kalıcı ve derin olması gerekir.
Evliliğimizde, işimizde, özel hayatımızda kurduğumuz ilişkilerin başarısı aslında bizim iletişim becerilerimiz göstermektedir.


İletişimde büyük mücadele, sizi dinlemekte olanların aklını, geçmişini ve düşünme yöntemlerini anlamaktır. Bunları bilirseniz, "iletişim tıkanıklığı" ndan ızak kalabilirsiniz. - Wayne Pennington


Her işiye kulak ver, ancak pek azına sesini - William Shakespeare

İletişim, konuşma, hareketler veya yazı ile bilgi, işaret veya mesaj vererek bilgi iletimi ve bilgi değişimidir. Bu tanıma göre iletişim tek yönlü gibi görünse de iletişim çift yönlüdür. Yalnızca bir mesajın gönderimi değildir. İki insan arasında karşılıklı iletişimi kapsar. Etkili iletişim için her iki insanın sürekli sözlü ve sözsüz bilgi veriyor ya da alıyor olması gerekir. İletişim esnasında insanlar birbirlerini o anda anlayabilme, ne hissettiğini yaşayabilme ve birbirlerine hak verebilme yeteneklerine sahipse ortaya müthiş bir iletişim çıkar. Bu aynı zamanda güçlü bir iletişim becerisidir. 

İnsanlar arasında iletişim çift yönlü gerçekleşmediğinde;

  • Konuşanın ne söylemek istediği,
  • Konuşanın gerçekte ne söylediği,
  • Konuşanın söylediğinde dinleyenin ne anladığı,
  • Dinleyenin ne duymak istediği,
  • Dinleyenin gerçekte ne duyduğu,
gibi iletişimi başarısını engelleyen sonuçlar ortaya çıkar. İşin en ilginç yanı da konuşan mesajı aktarırken, dinleyen de konuşana karşı aktif görünür. Yani dinliyormuş gibi yapar ya da mesajlar gönderir. Böyle bir durumda sağlıklı bir iletişimden bahsedebilir miyiz?

Bazı insanlar iletişim konusunda doğuştan yeteneklidir. Herkesle istediği an iletişime geçebilir. Bazı insanlar da bu yetenek yoktur. Genellikle zorunlu oldukları zaman iletişime geçerler. Ancak şunu unutmamalıyız ki iletişim sonradan geliştirilebilecek bir şeydir. Günlük hayatta sıkça kullanabileceğiniz iletişiminizi güçlendirebilecek maddelere göz atalım.


Konuşmayı kesin!
İletişimde insanların en sık karşılaştıkları zorluk diğer kişiye konuşma fırsatı tanıyacak kadar uzun süre sessiz kalmalarıdır.Sürekli konuşursanız dinleyemezseniz. Benim de çok sevdiğim ve dile getirdiğim bir Çin Atasözü var  :  İki dinle bir söyle.
Özellikle satış yapan arkadaşlarımızın sıkça tekrarladığı bir hatadır dinlememek. Farkında olmadan çok konuşurlar ve müşterinin ne istediğini anlayamazlar. Tabii ki tüm satıcışar böyle değil. Bazı satıcı arkadaşlar bunu çok iyi dengeliyorlar. Bu da satıştaki başarılarını artırıyor. Yıllarca profesyonel satış yaptım. Genellikle çok dinleyip az konuşan oldum. İnanın bana bunun faydasını gördüm. Tavsiye ederim.
Zamanın çoğunu konuşmaktan dinlemeye ayırmak özellikle başlarda zor olur. Eğer bu beceriyi alışkanlık haline dönüştürürseniz sizi çok iyi bir iletişimci yapar.

Karşınızdakini rahatlatın!
Karşınızdaki kişi gerginse iletişim kurmanız zorlaşır. Gergin kişi sizin o an söylediklerinize değil, zihinindeki korkusuyla, kaygısıyla ya da onu rahatsız eden ve geren konuya odaklanacaktır. Bu durumda sizin söyledikleriniz fazla karşılık bulmaz. Yani iletişim için iyi bir zaman değildir.

Birisiyle konuşmaya hazırlanırken eğer o kişi özellikle iyi tanımadığınız biriyse veya tanıdığınız gergin ya da çekingen biriyse rahat olup olmadığını anlamaya çalışın. Gözlerini takip edin. Göz göze gelmekten kaçınmak veya boş bakışlar, genelde o kişinin gergin ya da çekingen olduğuna işaret eder. Bazı vücut hareketleri de kişinin gergin olduğunu ortaya koyabilir : Kavuşturulmuş kollar, kıpırdanma, sıkılmış dişler, fazla sert bir duruş, konuşan kişiden uzağa doğru eğilme, vb.. Rahat olmayan insanlar, konuşmaya da istekli olmaz. Sorduğunuz sorulara çok kısa cevaplar verip konuyu kapatmaya ya da ortamdan bir an önce uzaklaşmaya meyillidir.

Konuşmak istediğiniz kişinin gergin ya da çekingen olduğuna kanaat getirdiğinizde onu rahatlatmazsanız eğer iletişim de kuramazsınız. Şu adımları takip etmeye çalışın :


  1. Önce dostça davranarak sadece gülümseyin.
  2. İyi bir ev sahibi olun. Yani karşınızdaki kişi kendini evinde gibi rahat hissetsin sizin davranılarınızla.
  3. Muhakkak bir şeyler ikram edin.
  4. Onunla ilgili konular açın. Özellikle hoşuna gidecek konular. Ör: kendisi, ailesi, hobileri..
  5. Anlatırken yorum yapmadan sabırla ve dikkatle dinleyin.
Karşınızdaki kişiye onu dinlemeye istekli olduğunuzu gösterin
Olumlu iletişimin iyi bir yönü de birbirini dinleyen insanların vücut dilleridir. Bir insanın ne tür bir sözsüz yanıt verdiği genelde görüşmenin derinliğini belirler. Olumsuz tepki alma, görüşmeyi kısıtlar. Olumlusu da derinleştirip iletişime teşvik eder.

İletişimi teşvik etmenin önemli bir yolu karşınızdakini onu dinlemeye istekli olduğunuzu göstermektir. Bu evrede yani dinleme evresinde lütfen sabırlı olun. Dinleyin ve anlamaya çalışın.Dikkatinizi başka şeylerden uzak tutun.

Sorular sorun 
Uygun olduğunda ilave bilgi almak veya emin olmadığınız bir noktayı aydınlatmak üzere sorular sorun. Anlamanıza yardımcı olmanın yanında bu, karşınızdakini cesaretlendirir ve dinlemeye istekli olduğunuzu gösterir.Aynı zamanda bilgileri alırken işlemeniz için size ek zaman verir ve dikkatinizi bunlar üzerinde tutmanınızı sağlar.

Dikkat dağıtıcı yerlerden uzak durun
Bazı insanlar sesli, müzikli ya da gürültülü ortamlarda iletişim kuramaz. Bunun yanında rahatsız bir sandalye, göze giren güneş ışığı da yine iletişimi engeller. Böyle bir durum yaşanıyorsa herşeyden önce bunları ortadan kaldırın.Nasıl sizin dikkatinizin onun üzerindeyse onun dikkati de sizde olmalıdır.

Sabırlı olun
Herkes kendine özgü bir tempoda ve iletişimde bulunur.Buna saygı göstermeliyiz. Ne söyleyeceğini tahmin etseniz bile asla karşınızdakinin sözünü kesmeyin. Mesele sadece vermek istediği mesajı anlamanız değil aynı zamanda onu saygılı bir şekilde dinlediğinizi de göstermektir.
Sabır, dehanın vazgeçilmez bir bileşenidir - Benjamin Disraeli

Kendinizi onun yerine koyun
Etkili iletişimin en önemli unsurlarından biri de kendinizi karşınızdakinin yerine koyabilme becerisidir. Empatik yaklaşım becerimizi geliştirmeliyiz. Empatiyle ilgili geniş bilgi almak için burayı tıklayın
Karşınızdakinin neden öyle düşündüğünü  ancak onun penceresinden baktığınızda anlarsınız.







Hiç yorum yok