Hemen Oku

Koçluk Yaparken Bunlara Dikkat Edin

Bugüne kadar yapmış olduğum koçluk çalışmalarımda (yaşam koçluğu, yönetici koçluğu,öğrenci koçluğu, iş koçluğu) koçluk yaptığım kişi ve şirketlere soruyordum. Neden koçluk hizmeti almak istiyorsunuz diye. Çoğunlukla aldığım cevaplar birbirine yakındı. "Hayatımda yolunda gitmeyen şeyler var, sorunların çözülmesi için, performansımı artırmak istiyorum, çalışanlarımız yetersiz, hataları azaltmak istiyoruz, satışları artırmak istiyoruz vb. Ben koçluk yaptım kişilere bakış açılarını değiştirmeleri gerektiğini ve farklı bakış açılarından da olaylara bakmaları gerektiğini anlatıyordum.

Koçluk yaparken odağınız geçmiş ya da sorunlar olmamalı. Tam tersi gelecek ve fırsatlar olmalıdır. Geçmişten ders çıkarıp, geleceğe hazırlık yapıp, fırsatları iyi görmeye çalışmalısınız.

Harward Business Review'de bir araştırma yayınlanmıştı. (tarihini hatırlamıyorum) Araştırma, koçluk hizmetinden ne anlaşıldığı idi. Orada da benzer bir fikir vardı. Kişilerin ya da şirket yöneticilerinin sıkıntı ve sorunların çözümüne odaklandığından ve günümüzde ise insanları geliştirmek, performanslarını ve verimliliklerini artırmak, geleceği inşa etmek , içlerinde ki potansiyelleri ortaya çıkarmaktan bahsediyordu.

Koçluk uygulamalarının günümüzdeki amacını tanımlamak üzere yapılan bu çalışma problemlerin ve çatışmaların koçluk alanında yer almadığını göstermiştir. Koçluk hizmetlerinin yoğunlaştığı alanlar : 

  • Çalışanın potansiyelini geliştirmek ve uyumu kolaylaştırmak (%48)
  • Kişiye kendi fikir ve düşüncelerini yansıtmak (%26)
  • Koçluk hizmeti alan kişinin olumsuz ya da hatalı davranışını düzeltmek (%12)
Çalışanı geleceğe ve fırsatlara yönelten koç, süreci hedefe doğru harekete geçirebilmiş demektir. Görüşmelerin problem ve geçmişle ilgili konulara yoğunlaşması, yaptığınız koçluk görüşmesini çıkmaza sokar. Bu durumu ben çokca yaşadım. Böyle bir durumla karşılaştığınızda hemen "çerçeveleme" yapın. Asıl konuya döndürün danışanınızı.

Beynin tüm etkinlikleri telkin, algı ve düşüncelerin neye odaklandığından etkilenir. Hani bir ata sözü var ya; "İyi düşün, iyi olsun" Beyin, siz olumlu düşündüğünüzde olumlu şeyleri, olumsuz düşündüğünüzde ise olumsuz şeyleri düşünmenizi sağlar.

Beyin ve düşünme üzerinde yapılan araştırmalar; probleme ya da olumsuz davranışa odaklanmanın bu problemleri ve davranışları teşvik ettiğini göstermektedir. En iyi strateji ise geçmişe değil bugüne odaklanmaktır. Bu şekilde sinir hücreleri arasında kurulan yeni bağlantılar, yeni düşünce şekillerini mümkün kılabilir. Bu bağlantılar bizim gerçeğimizin zihinsel haritasını oluşturur ve istediklerimizi yapma eğilimimiz artar.

Problemlere ve hatalara yoğunlaşan görüşmeleri hep çıkmaz sokağa girmiş bir araba bir görürüm. Çünkü bu çıkmaz sokağa benden yıllar önce koçluk hizmeti alan bazı danışanlarımda girmiştim. Bu yüzden çok net söylüyorum; "verimli görüşme bugüne geleceğe odaklanmayla mümkündür."





Hiç yorum yok