MÜŞTERİ İTİRAZLARIYLA BAŞETME YÖNTEMLERİ
İtirazlarla başa çıkma satışçıların en sevmediği ve en
rahatsız olduğu bölümdür.Güzel bir satış görüşmesinin ortasında ya da sonunda
itirazlarla karşılaşabiliriz.Bazen bu durum canımızı sıkar.Ancak bilmeliyiz ki itirazlar her zaman
gerçek itiraz değildir.Yani müşteri itiraz ederken gerçek itiraz sebebini
söylemez.Bazen de geçiştirmek için farklı bir şey söyleyebilir.İtirazlarla başa
çıkma satışın en önemli bölümüdür.İtiraz doğru karşılanmazsa satış büyük
ihtimalle kaçar.
İhtiyaç
seviyesinin düşüklüğü,
Zamanın
ya da parasal durumun uygun olmayışı,
Mevcut
satışçısından memnun olmaması,
En
iyi satın almayı yapma peşinde olması,
Karşılaştırma
yapmak için bilgi toplamak istemesi,
Satıcı
firma ya da satışçıya güvenmemesi
Satışçının
sunumunu beğenmemesi sebebiyle firma hakkında kötü izlenime sahip olması.
Müşteri itiraz ederken her zaman doğruları
söylemez.Çoğunlukla bambaşka bir bahane sunar ve bahanesinin arkasına
saklanır.İşte tam burada iyi bir satıcı hünerlerini konuşturup, sağlam bir
sorgulama yapmalıdır.Özellikle açık uçlu sorularla.(Açık uçlu sorular : cevabı
evet-hayır gibi kısa olmayan uzun olan cevaplar verilen sorular)
İyi bir sorgulama gerçek itiraz sebebini ortaya çıkarır.
Müşteri itirazını karşılarken şunlara dikkat edelim :
Satışçı,
itirazları sabırla dinlemeli, uygun sorularla itiraz nedenlerini ortaya çıkarıp
müşteriyi evet demeye yöneltebilmelidir.
Müşteri
mala, hizmete ya da fiyata itiraz ettiğinde, rakipleri örnek verdiğinde;
rakipleri kötüleme, aşağılama, eleştirme yönüne gidilmemelidir.
“Evet
haklısınız, onlar da sektörde oldukça başarılıdırlar. Ama biz daha başarılıyız. Onların ürünleri de kalitelidir ama bizim ürünlerimiz daha kalitelidir
“ söylenmelidir.(Ama karşıt
görüşlerde sihirli kelimedir.)
Müşterinin
satın alma ekibi ya da sistem araçları yeterli bilgiye sahip değilse ya da bu
bilgi yeterince aktarılamamışsa müşterinin itiraz ihtimali yükselir.Bunun için
ürün ya da hizmet bilgisi net bir biçimde aktarılmalıdır.
Müşteri,
işbirliğine yakın ancak hala itiraz ediyorsa farklı alternatiflerinin olduğu
düşünülmelidir.Bu durumda da biraz daha sorgulanmalı konuşturulmaya
çalışılmalıdır.
Bazı
müşteriler de kendi fikirlerinin, deneyimlerinin ve yaptıklarının en doğrusu
olduğunu düşünürler.Bu tip kişilerde sabırlı olup zamanla kazanmaya
çalışılmalıdır.
Daha önce de söylediğim gibi itirazlar her zaman gerçek
değildir.Yani geçersiz itirazlardır.Bazen de gerekçeleri vardır.Yani geçerli
itirazlardır.
Geçersiz
diye tanımladığım itiraz türü çoğunlukla müşteriye eksik ya da yanlış bilgi
aktarımından doğar.Müşteri bizi, hizmetimizi/ürünümüzü ya da şirketimizi nasıl
algılarsa öyle davranır.
Satış görüşmeniz mükemmel geçmiş olabilir.Başından sonuna
kadar müşteriyi etkilemiş hatta ikna bile etmiş olabiliriz.Ancak müşterimizin
aklına takılan bir kırıntı bile itiraza
sebep olur.
İşte bu yüzden hep söylediğim gibi satış uzmanının tam
donanımlı, bilgi yüklü ve mükemmel bir sunumcu olması gerekir.
Sağlam bir satış temsilcisi itiraz esnasında duruşunu
asla bozmamalıdır.Beden dilinin iletişimdeki yerinin %55 olduğunu
hatırlayalım.Hatta hiç unutmayalım.Korkak ve çekingen bir vücut dili müşterinin
bilinç altı tarafından algılanır.Çoğu zaman müşteri üste çıktığını anlarsa bize
daha fazla yüklenebilir.Bu yüzden itiraz
geldiğinde, müşteriden uzaklaşmamalı tam tersine itirazın üzerine gidip,
müşteriye yaklaşmalıyız.Beynimiz itiraz gibi negatif ve istenmeyen bir durumda
hemen oradan uzaklaşmak ister.Bundan dolayı, başarılı satışçılar iyi birer
itiraz karşılayıcıdırlar ve olay yerini
asla terk etmezler.
Söylediğim gibi itirazı sonuna kadar sabırla dinleyip, en
sonunda müşterinin bize anlattığı sorunu müşteriye tekrar edip; sorununuz tam olarak bu mu? Sormalıyız
ki müşterinin yanında olduğumuzu ve itirazı yanıtlamak istediğimizi ona
gösterebilelim.Burada sakin ve sabırlı dinlemeden bahsettim.Çünkü müşteri
“Driver” kişilik yapısında ise kendini haklı göstermek için sürekli konuşmak ve
anlatmak isteyecektir.(driver kişilik yapısını ilerleyen bölümlerde detaylı
olarak anlatacağım)
Müşterimiz konuşup anlattıktan sonra muhtemelen
rahatlayacaktır.Konuşma sırası bize geldiğinde, defalarca denediğim bazı
taktikleri sizinle paylaşayım.
-
Bir müşteri hikayesi anlatın.yoksa,
-
Elinizdeki demoyu göz önüne çıkarın.yoksa
-
Ürününüzle/hizmetinizle ilgili istatistiki
veriler paylaşın.
Geçerli
itirazlarda da müşteri yanlış seçim yapmaktan korkar.Beyin en
güvenli satın almayı yapmaya odaklanır.Burada yine biz satışçılara büyük
görevler düşüyor.Önceki bölümde söylediğim gibi, bir şeyi yeterince
anlatmamışız.Bu tip itirazlarda itiraz genellikle satışın en sonunda gerçekleşir.
En sık rastlanan itiraz : “Fiyatı çok yüksek” tir.
İnsanlar hep ucuza almak niyetindedir.Ama kendi
kullandığınız eşyalara bir bakın, hiçbirisi de çok ucuz şeyler değildir.İyi bir
malın ya da hizmetin fiyatı yüksektir ve bu son derece normaldir.İdare eder
cinsten bir malın ya da hizmetin de fiyatı diğerine göre daha ucuzdur.Burada
yapmamız gereken eğer müşteri gerçekten fiyata takılmışsa, ona bu ürünün
kullanımında ve sonrasında neler kazanacağını iyice anlatmak ve anladığından
emin olmaktır.Bu aşamada müşterinize kanıtlar sunuyorsanız biraz daha kişisel
ve biraz daha etkili olmaya çalışın.Son olarak, çok konuşmayın.Ne yazık ki
birçok satışçı arkadaşım, yapabilecekleri satışları çok konuşarak, müşteriyi
dinlemeyerek ve sorunu tam olarak tespit edemedikleri için kaçırıyorlar.
İtirazlar her zaman çok da kötü bir durum değildir.Birçok
müşteri de ürünle ilgilendiği için itiraz eder.Müşteriyle dürüst ve samimi bir
şekilde konuşmamız gerekir.Geçerliliği olan itirazların aslında olumlu birer
tarafı da vardır.
Örneğin bir ürün pahalıysa ya da en azından müşteri böyle
iddia ediyorsa, aslında bu bizim için bir
avantaj doğurur.Nedir elimize geçen avantaj; “Pahalı ürün kaliteli üründür”
düşüncesi.
Hüseyin ERENLER
Hiç yorum yok