REKLAM KAMPANYALARI NASIL HAZIRLANIR?
Reklam kampanyalarının hazırlıkları, reklam veren firmanın, kendisi ile
ilgili, ürün ve hizmetleriyle ilgili, pazardaki geçmiş deneyimleriyle ilgili
ayrıntılı bilgileri, Brief şeklinde, reklam ajansına aktarmasıyla
başlamaktadır. Bu görüşmelerde, reklam ajansının halkla ilişkiler birimi ve
ajansın yönetiminden sorumlu kişiler, reklam veren firmanın aynı birim ve
yöneticileriyle görüşmeleri sonucu yapılmaktadır. Reklam kampanyaları, geniş
çaplı bir toplum analiziyle başlamaktadır. Yapılan bu tip bir analiz, reklam
kampanyasının bütün boyutlarını ortaya çıkarmaktadır.
Toplum analizleri genel anlamda şu
konularda araştırma yapmaktadır;
1. Nicel Analizler
2. Nitel Analizler
3. Veritabanı
4. Teknik Araştırma ve Danışmanlık
5. Arşiv-yazılı kaynakların taranması
6. Satış noktalarında döküm sayımları şeklinde sıralanmaktadırlar.
2. Nitel Analizler
3. Veritabanı
4. Teknik Araştırma ve Danışmanlık
5. Arşiv-yazılı kaynakların taranması
6. Satış noktalarında döküm sayımları şeklinde sıralanmaktadırlar.
Bu tip analizler reklam kampanyasının tasarım biçimini, reklam veren
firmanın ayırması gereken bütçeyi, hangi reklam mecralarının kullanılması
gerektiği gibi, önemli konular hakkında, aşağı yukarı bir fikir vermektedir.
Bundan sonra reklam veren firma bütçesini hesaplamaktadır. Reklam yatırımı yani
bütçe belirlenmiş metotlarla hesaplanmaktadır.
Reklam bütçesinin hazırlık aşamaları da
aşağıdaki gibidir.
1. Firmanın ödeyebileceği miktar yöntemi.
2. Herhangi bir ölçüt hesaplanmadan alınan keyfi kararlar.
3. Satışların Yüzdesini ayırma Yöntemi.
4. Satış Ünitesi Yönetimi.
5. Reklam Göstergesine göre Yöntem
6. Hedef veya Faaliyet Yöntemi.
2. Herhangi bir ölçüt hesaplanmadan alınan keyfi kararlar.
3. Satışların Yüzdesini ayırma Yöntemi.
4. Satış Ünitesi Yönetimi.
5. Reklam Göstergesine göre Yöntem
6. Hedef veya Faaliyet Yöntemi.
Bu seçeneklerden herhangi birinin, reklam veren firmaya uyması halinde,
yöntem kullanılarak reklam yatırımlarına ne kadar bütçe ayırabileceği
hesaplanır. Ortaya çıkan bütçeden sonra, reklam ajansı harekete geçmektedir.
Reklam ajansı, öncelikle hangi reklam mecralarını kullanacağını saptamaktadır.
Reklam araçlarının veya reklam mecralarının neler olabileceğini maddelemek
gerekirse, aşağıdaki gibidir.
1. Televizyon reklamları
2. Radyo reklamları
3. Gazete reklamları
4. Dergi reklamları
5. Yerel gazete reklamları bir bölümünü oluşturur
2. Radyo reklamları
3. Gazete reklamları
4. Dergi reklamları
5. Yerel gazete reklamları bir bölümünü oluşturur
Açık hava
reklamcılığının araçları nelerdir?
1. Bilboard
2. Outdoor Tv
3. Bina Giydirme
4. Araç Giydirme
5. Otobüs Durakları
6. Megalight
7. Silindir Kule bunların dışında Stant ve Fuarlar, insertler, el ilanları olmaktadır.
2. Outdoor Tv
3. Bina Giydirme
4. Araç Giydirme
5. Otobüs Durakları
6. Megalight
7. Silindir Kule bunların dışında Stant ve Fuarlar, insertler, el ilanları olmaktadır.
Bütün bunlar belirlenmiş halde, reklam ajansı, reklam tasarımlarının içerik
çalışmalarına başlamaktadır.
Bunlar, reklam filmleri veya baskılı reklam tasarımları olmaktadır. Film
için yapım firmalarıyla anlaşma yaparak, cast hizmeti almaktadır. Diğer baskılı
tasarımda ise kendi tasarımcılarını kullanarak işini yapmaktadır.
Reklam tasarımlarının içeriklerinde, ürün fotoğrafları, resimler, imajlar,
reklam metinleri, sloganlar, spotlar veya o işe yönelik çalışılan yaratımcı
tasarımlar harmanlanmaktadır. Buradan çarpıcı, etkileyici, fark yaratan
tasarımlar elde edilerek yayınlanmakta veya baskıya gönderilerek, uygulamaları
yapılmaktadır.