Hemen Oku

MARKA OLUŞTURMADA TANITIMIN ÖNEMİ

Dünyanın, özellikle de Amerika'nın en büyük markaları üzerine yaptığım çalışmanın tanıtımla ilgili kısmını sizlerle de paylaşmak istiyorum.
Pazarlamada marka oluştururken ve markayı yönetirken bazı kavramlara dikkat etmemiz gerekir.

Bazı  pazarlamacılar, marka oluşturmayı sadece reklamla yapabileceğini düşünüyor.Ancak bana göre ve çoğu pazarlama uzmanına göre, marka ilk tanıtımla doğar, reklamla büyür.

Bir markanın doğuşu, reklamla değil tanıtımla sağlanır.

Burada iki kavram ortaya çıkıyor.Marka inşa etmek ve markayı korumak.

Örneğin, Anita Roddick, Body Shop'u büyük bir marka haline reklamla getirmedi.Onun yerine aralıksız dünyayı gezdi ve çevreyle  ilgili fikirlerini ortaya koydu.Body Shop markasını yaratan, gerçekte sel gibi akan gazete ve dergi makaleleri, radyo ve televizyon programlarıydı.

Starbuckas'da reklama tonlarca para harcamadı.On yıl içinde şirketin reklama ayırdığı para, 10 milyon dolardan azmış.Bu miktar, yıllık satışları milyar dolarlar civarında seyreden kuruluşlar için fazlasıyla cüzidir.

Wall-Mart 100 milyara yaklaşan satışlarıyla dünyanın en büyük perakendecilerinden biri halize çok az reklamla gelmiştir.Ülkemizde de Metro Marketi verebiliriz.

Geçmişte, güçlü bir reklam bütçesinin marka inşa sürecinde anahtar rol oynadığı doğrudur.Ancak bir şeyin geçmişte işe yaraması bugün de yarayacağı anlamına gelmez.Günümüzde aşırı bir iletişim yaşıyoruz ve günde bazen yüzlerce ticari markanın mesajıyla karşılaşıyoruz.



Görünüşe göre bugün markalar doğuyor ama inşa edilmiyor.Yeni bir markanın medyada olumlu bir tanıtım sürdürebilecek kapasiteye sahip olması gerekiyor.Aksi halde pazarda hiç şansı olmayacaktır.

Tanıtım nasıl yaratılır?En iyi yol ilk olmaktır.Ya da başka bir deyişle yeni bir kategoride ilk marka olmak.
Buyrun birkaç örnek :

  • CNN, ilk kablo istasyonu
  • Band-Aid, ilk yapışkan bant
  • Compaq, ilk taşınabilir bilgisayar
  • Domino's, ilk eve servis pizza zinciri
  • Gore-Tex, ilk hava alan su geçirmeyen elbise
  • Heineken, ilk ithal bira
  • Hertz ilk araba kiralama servisi
  • İntel, ilk mikroişlemci
  • KFC, ilk tavuk restaurant zinciri
  • Playboy, ilk erkek dergisi
  • Tiime, ilk haftalık haber dergisi
  • Xerox, ilk düz kağıt fotokopi makinesi

Haberle  tanıtım arasında güçlü bir bağ vardır.Haber medyası ilk ve yeni olandan söz etmekten hoşlanır.Daha iyi olandan değil.
Haber olmanın en iyi yolu, yeni bir ürün değil, yeni bir ürün kategorisi yaratmaktır.

Başkalarının markanız hakkında düşündükleri ve konuştukları sizin konuştuğunuzdan çok daha etkilidir

Hiç yorum yok