Hemen Oku

Kendi işini kurmak isteyenlere tavsiyeler

Birçok insan kendi işini kurmak ve kendi işinin patronu olmak ister.Ama bu isteğe sahip her insan bunu başaramaz.

Kendi işini kurmak ve sonrasında işi yönetebilmek düşünüldüğü kadar kolay değildir.
Çok sayıda iş adamı, üst düzey yönetici ve kendi işinin sahibi kişilerle bire bir çalışmalar yaptıktan sonra edindiğim bilgi ve tecrübeyi bu yazımda aktarmaya çalışacağım.Bu yazımın sadece kendi işini kurmak isteyenlere değil, işhayatında farklı pozisyonlarda çalışan insanlara da faydalı olmasını umuyorum.

Bundan 6 yıl önce ben de bordrolu bir çalışandım.Ancak içimde bitmeyen bir arayış vardı.Bir şekilde kendi işimi yapmak istiyordum.Ama en önemli soruyu cevaplayamıyordum : Ne iş yapacağım?
Bir şeyler mi alıp satayım?Bir şeyler mi üreteyim?Alım satıma aracılık mı edeyim?Hizmet sektöründe mi olayım vb sorular.

Bu düşünceler yaklaşık bir yıl kadar sürdü.Bu süre zarfında aslında kararımı vermiştim.Ancak cesaret edemiyordum.Çünkü bir tarafta garanti maaşlı bir iş, diğer tarafta bilinmeyenlerle dolu bir dünya vardı.

Neyse ara detayları bir kenara bırakıp, kendi işini kurmak ve kendi işinin patronu olmak isteyenlere tavsiyelerimi sunayım.

1.  Ne iş yapacağınıza karar verin
Bunu belirlerken yeteneklerinizi, bilginizi ve tecrübenizi gözden geçirin.Sizin için en doğru iş, en iyi bildiğiniz iştir.Mümkün olduğunca hiç bilmediğiniz bir işe girişmeyin.

2.  Her şeyi planlayın
Yapacağınız işe başlamadan önce, işin kuruluşuyla ve yürütülmesiyle ilgili tüm detayları önceden mutlaka planlayın.Bu o kadar da zor değil.Bir beyaz kağıt bir de kaleme ihtiyacınız var.Kuruluş için ne kadar nakite ihtiyaç var?Ofis kirası, depozito, tanıtım ve reklam vb. giderler.(Ayrıca kuracağınız işin ilk 3-4 ay getirisinin olmayacağını da hesaplamanızı öneririm.) 


3.  Cesur olun
Ne iş yapacağınıza karar verdiniz.Planlamanızı yaptınız ve kendi işinizi kurabileceğinize karar verdiniz.Bu aşamadan sonra çok fazla beklemeyin.Çünkü beklemek, içinizdeki iş kurma motivasyonunu azaltacaktır.Bu arada eğer bir yerde maaşlı çalışıyorsanız, oradaki iş veriminizi de düşürecektir.Belirsizlik can sıkıcı bir durumdur.

4.  Şirket yapısına karar verin.
Bir iş yapabilmek için ya Esnaf ve Sanatkarlar Odasına ya da bulunduğunuz bölgedeki Ticaret Odasına kayıt yaptırmanız gerekecek.Tavsiyem bireysel çalışacaksanız ESO'ya, bireysel başlayıp büyüteceğiniz bir yapı kuracaksanız da TO'na kayıt olmanızdır.İlk 3-5 yıl işi kurup daha sonra da organizasyonunuzu büyütmek istiyorsanız şahıs şirketi kurun.Sonra limited ya da Anonim şirkete çevirebilirsiniz.Eskiden limited ya da AŞ olabilmek için ortaklarınızın olması gerekiyordu.Günümüzde böyle bir zorunluluk da yok. 

5.  Nakiti doğru yönetin
Ülkemizde maalesef nakit akış yönetimi yapılmıyor.Sadece yeni kurulan işletmeler değil, eski işletmeler de nakit akış yönetiminden bir haber.
En önemli tavsiyem, nakdinizi doğru yönetmenizdir.Mutlaka bir kasa defteri tutun.Excelde tablo oluşturun.Girdilerinizi çıktılarınızı kaydedin. Önümüzdeki aylarda yapacağınız masraflarınız için para ayırın.

İşinizi kurduğunuz ilk zamanlarda en çok tanıtım ve reklama ihtiyaç duyarsınız.Bu masraf kaleminden çok taviz vermeyin.İşletmeniz duyulmaya ve müşterileriniz artmaya başladıktan sonra tanıtım giderlerinizi kısabilirsiniz.Ama dediğim gibi ilk dönemlerde kısmayın.

Kendi işini kurmak isteyen herkese başarılar ve kolaylıklar dilerim.

Merak ettiğiniz ve bana sormak istediğiniz bir şey olursa mail gönderebilirsiniz.