Hemen Oku

Reklama Harcadığım Para Nereye Gidiyor?

Bir işletmenin reklam bütçesi, bir ülkenin savunma bütçesi gibidir.Reklama ayırılan para ile hiç birşey satın alamazsınız.Onlar sadece pazar payınızı rakiplerinize kaptırmanızı engeller.
Bir ülkenin elindeki tankları,savaş uçaklarını ya da diğer silahlarını düşünsenize, tüm bunlar o ülkenin başka ülkeler tarafından ele geçirilmesini engeller.

Tanıtım güçlü bir araçtır.Ancak her marka eninde sonunda tanıtım potansiyelinin sonuna gelecektir.Bu süeç doğal olarak iki farklı aşamada gelişir.Birinci aşama yeni kategorinin oluşturulmasıdır.Örneğin Xerox düz kağıtlı fotokopi makinesini 1959 yılında  piyasaya sundu.Xerox'un 914 modeli hakkında dergiler ve gazeteler yüzlerce yazı yayınladı.Xerox yöneticileri sayısız tv progamına çıkarak yeni ürünlerini tanıttı.

İkinci aşama yeni kategoriyi yaratan firmanın yükselişini içerir.
Hemen tüm markalar aynı süreçten geçer.Compaq, Dell, Oracle,Starbucks.
Zamanla tanıtım imkanları azaldıkça, bu firmalar bile yerlerini koruyabilmek için, büyük ölçekli reklam yapmak zorunda kaldılar.

Reklam pazarda kabul edilmenin fiyatını yükselttikçe diğer taraftan da rakiplerin pazardan pay alma oranlarını da azaltır.

Tıpkı iyi silahlanmış bir komşu ülkeye saldırmak ağır bir harcama yükü gerektirirse , aynı şekilde savunması çok güçlü olan McDonalds, Coca Cola ve Nike gibi markalara saldırmak için de çok ciddi reklam bütçelerine ihtiyaç vardır.
Reklam, bu anlamda koruyucu bir sigorta olarak da kabul edilebilir.

Peki bir marka lideri neyin reklamını yapmalıdır?Tüketici motivasyonunu artıran en önemli şeylerden biri olan liderliğin.
Örnek verecek olursak : 
-  Coca Cola, gerçek tat
-  Visa, dünyanın bir numaralı kredi kartı
-  Barilla, İtalya'nın bir numaralı makarnası

Birçok reklam veren şunu düşünüyor.Biz reklama bu kadar para harcıyoruz.Ama karşılığını alıyor muyuz?Belki de reklama harcanan para kendini çıkarmayabilir.(her zaman değil)Ama diğer taraftan da rakiplerinizin sizin pazarınıza burnunu sokmasını engelleyebilirsiniz.Burunlarını sokmak isterlerse sizin ödediğiniz reklam bütçelerinin çok üstüne çıkmaları gerekecektir.İçiniz rahat olsun ki rakipleriniz bu kadar çok bedel ödemek istemeyecektir.