Hemen Oku

Johnson&Johnson Türkiye için Pazarlama Arayışları

Johnson&Johnson tüm dünyada ilaç, tıbbi malzeme ve hızlı tüketim ürünleri alanlarında faaliyet gösteren bir firmadır.Johnson&Johnson 57 ülkede 250 den fazla şirketle ürünlerini pazarlamaktadır.Ürün grupları arasında ağız bakım ürünleri bebek bakım ürünleri, kişisel bakım ürünleri, kadın hijyenik ped ürünleri, yetişkinlere yönelik cilt bakım ürünleri yer almaktadır.
Güçlü Johnson&Johnson markası firmanın yeni pazarlara açılmasında ve tutnmasında önemli bir rol oynamaktadır.Johnson&Johnson un 2007 yılı cirosunun 60 milyar dolar seviyelerine ulaştığı ve cironun bir önceki yıla göre 10 milyar dolar daha arttığı belirtilmektedir.
Dünya pazarlarında özellikle bebek ve yetişkin bakım ürünlerinde hızlı bir büyüme grafiği yakalayan Johnson&Johnson, Türkiye pazarında beklenen performansın yakalanamadığı görülmektedir. Bunun çeşitli sebepleri olmakla birlikte en önemli sebebin dağıtım kanalında yaşanan sorunlar olduğu ifade edilmektedir. Ancak 2001 krizinde Zenginler Holdingin iflasıyla beraber, dağıtım kanalında hızlı sorunlar ortaya çıkmıştır. Bu durum Johnson&Johnson ın 5 yıl ciddi pazar kaybetmesine sebep olmuştur.

Tüm bu olumsuzlukların sonucunda Johnson&Johnson yönetimi Türkiye pazarında daha etkin rekabet etme kararı almıştır. Bu amaçla 2007 yılı sonunda Türkiye ofisini açmaya karar  veren Johnson&Johnson yönetimi Türkiye pazarındaki ürün çeşitliliğini genişleterek ve ürün gamını yeniden yapılandırarak hızlı tüketim ürünleri pazarında lider olmanın yollarını aramaya başlamıştır. Bu doğrultuda Johnson&Johnson yöneticileri müşterilerin ve tüketicilerin ihtiyaç ve isteklerini yerinde belirlemek ve pazarlama bağlamında yaşanmakta olan aksaklıkların yerinde gözlenmesi amacıyla sahaya inmeye başlamışlardır. Dünya pazarlarındaki konumu itibarıyle Johnson&Johnson in rakiplerine kıyasla en güçlü olduğu alan ürün çeşitliliği iken, Türkiye pazarında biraz zayıf kalmıştır.
Johnson&Johnson in ürün gamında 750 civarında ürün varken Türkiye pazarında bunlardan sadece 166 sının pazara sürüldüğü görülmektedir.

Euromonitör tarafından hazırlanan rapora göre Türkiye kozmetik sektörü büyüklüğünün 2.600.000TL, bakım ürünleri pazarının ise 430.000.000TL civarında olduğu öngörülmektedir.Türkiye bakım ve kozmetik sektörünün son beş yıllık döneminde %20 lik bir büyüme kaydettiği  pazarın büyüme potansiyelinin yüksek olduğu düşünülmektedir.
Johnson&Johnson sahip olduğu geniş ürün gamı sebebiyle bu büyüme potansiyelinden fırsat yakalama şansına sahiptir. Johnson&Johnson in pazarda en bilinen markaları arasında RoC, Neutregena ve Clean&Clear dır.RoC un ana rakibi Vichy dir. Johnson&Johnson marketlerde ikinci sırada iken eczanelerde beklenen etkiye sahip değildir.Johnson&Johnson in pazarlama açısından ağırlığı zincir kozmetik mağazalarına vermiş olması önemli bir dezavantaj olarak görülmektedir.Çünkü bu tip zincir kozmetik mağazalarda ürünler yan yana sık raflarda olduğundan farklılaşma ve tüketicinin dikkatini çekmesi neredeyse imkansızdır. Bunun yanında marketlerde Johnson&Johnson ürünlerine ayırılan raf büyüklüğünün sınırlı olması bu ürünlerin marketlere yayılma potansiyellerini azaltmaktadır.
Tüm bunlara rağmen Johnson&Johnson in avantajı ise bebek ve yetişkin bakım ürünlerinin kar marjlarının deterjan gibi sürümü yüksek olan ürünlere göre çok daha yüksek olmasıdır k, bu da perakendeciler arasında oldukça cezbedici bir unsurdur.

Johnson&Johnson Türkiye pazarında tutunabilmek ve başarılı olabilmek için hala yoğun bir biçimde araştırmalarına ve çalışmalarına devam etmektedir.