Hemen Oku

Pazarlama İçin Stratejik Düşünme


Tüketicilerin hızla değişen beklenti ve ihtiyaçları, işletmelerin artık pazara daha hızlı cevap vermelerini kaçınılmaz hale getirmiştir. Bu da ancak Pazarlamada Stratejik Düşünme sayesinde gerçekleşir.
Pazarlamada Stratejik Düşünme, işletmenin hedef pazarındaki fırsat ve tehditleri dikkate alarak, işletmenin rakipleri karşısındaki güçlü ve zayıf yanlarını da hesaba katarak en uygun zamanda, en uygun ürünlerle en uygun biçimde bulunabilmenin yollarını araştırmaktır.

Pazarlama yönetimlerinin günümüz rekabet ortamında stratejik düşünmeden bağımsız hareket ederek başarılı olması beklenemez. Pazarlamada Stratejik Düşünme, artık günümüz pazarlama uzmanlarının kesinlikle göz ardı edemediği bir gerçektir.

Pazarlamada stratejik düşünmeyi kaçınılmaz kılan ortak noktaları 3 maddede toplayabiliriz.
1.       Stratejik kararlar, taktik ve operasyonel kararlardan daha önemlidir.Çünkü işletmenin uzun vadede performansı üzerinde etkilidir.Uzun vadede ortaya çıkan avantajlar, bu stratejik pazarlama kararlarının bir eseridir.Bu yüzden de stratejik pazarlama kararları titizlikle alınmalıdır.
2.      İşletmeler, rekabet avantajı yakalamak ve bunu uzun süre korumak isterler.Pazarlama stratejisi olmayan işletme, nereye gitmek istediğini ve gelecekte ne yapmak istediğini de tam anlamıyla bilmiyor demektir.Hem gelecek için hem de rekabet avantajı yakalamak için yine stratejik pazarlama yönetimi yapmak gerekmekte, stratejik düşünülebilmelidir.

3.      Stratejik pazarlama kararları, belirsiz ortamlarda verilir.Aslında strateji bir anlamda bu belirsizliği yönetmek için vardır.Belirsizlik, rakiplerin ne yapacağı, gelecekte neler olacak, nelerin başarı ya da başarısızlıkla sonuçlanacağı gibi konulardır.Zaten bunlar bilinseydi, verilecek kararlar da stratejik önemde olmazdı.

Yukarıdaki temel varsayımlardan  da anlaşılacağı üzere pazarlama kararları işletmenin geleceği açısından hayati önemdedir.
Bir pazarlama stratejisinden  bahsedebilmemiz için; mevcut durumda  işletmenin konumunun ne olduğunun farkında olmak, nasıl bir gelecek hayal ettiğinin vizyonuna sahip olmak ve mevcut durumdan istenen geleceğe geçebilmek için nasıl bir yöntem izlenmesi gerektiğinin fikrine sahip olmak gerekir.

Yukarıda bahsettiğim pazarlamada stratejik düşünebilmenin üç unsuru özetle:
1.      Mevcut durum
2.      Arzulanan durum

3.      Yöntem belirlemektir.