Strateji Üretme Adımları
Çalıştığınız şirket için strateji belirleme konusunda
çok deneyimli olmayabilirsiniz sizinle aynı durumda olan pek çok yönetici var.
Çünkü strateji üretmek her gün yapılan bir iş değildir. Bazı şirketler yıllarca
aynı stratejiyle çalışmalarını sürdürürler ta ki artık eski stratejinin ömrünü
doldurduğunu fark edene kadar. Bu aşamada da çoğu strateji danışmanlarının
kapısını çalar Harvard Business School profesörlerinden Clay Christensen’in
belirttiği gibi stratejik düşünce pek çok şirkette çekirdek yönetici yetkinlikleri
arasında yer almaz. Yürütmeciler yönetsel yeterliliklerini problemleri tekrar
tekrar ele alıp uğraşarak bilerler. Bununla birlikte strateji değiştirmek
genelde yöneticilerin sık sık karşılaştıkları bir görev ya da durum değildir.
Şirketler işe yarayan bir strateji buldular mı onu hiç değiştirmeden kullanmak
isterler. Dolayısıyla çoğu yönetim ekibi stratejik düşünme rekabeti
geliştiremez.
Öyleyse strateji formüle etme pratiğinizin
bulunmadığını kabul ederek bir kaç adımdan oluşan bir süreç öneriliebilir. Bu
adımlar gerek şirketin dışına gerekse içine bakmayı içeriyor. Çünkü hizmet
götüreceğimiz pazar dışarıda, stratejiyi işler kılacak yeterlilikler de içeride
bulunuyor.
1.Adım
: Tehlike ve Fırsatları Saptamak için Dışarıya Bakın
Strateji en yüksek düzeyde dış ortamı analiz etmeye ve
şirketin mali kaynakları insan gücü ve kapasitesinin işe yarar bir avantaj
yaratmak için nasıl kullanılabileceğini belirlemekle ilgilenir. Dış ortam her
zaman tehlikelerle doludur Alana yeni girenler, nüfus değişiklikleri, size mal ya da hizmet vermeyi bırakan tedarikçiler,
müşterilerinizin başka ürünlere yönelmesi, müşterilerinizin ödeme gücünü azaltan
makro ekonomik eğilimler, bir rakibinizin ya aynı kalitedeki bir ürünü çok
ucuza ya da çok daha kaliteli bir ürünü aynı fiyata üretip piyasaya sürmesi
işiniz açısından bir tehdit oluşturabilir.
Bir strateji bu gibi tehlikelerle başa çıkmasını
bilmelidir. Dış ortam aynı zamanda fırsatlarda barındırabilir. Yeni bir
teknoloji, hiç el değmemiş bir pazar vb.
Stratejistlerin ilk işi tehdit ve fırsatları
belirlemek için dış ortamı aramaktır bunun için şöyle bir yol izleyebilirsiniz.
· İdareciler
bir birim Müdürü ve özel iç görülere sahip bireylerden bir ekip kurun.Ekibin önüne
tehditleri ve fırsatları saptama görevini koyun ve rehavete kapılmış ya da statükodan
hoşnut kişileri sakın ekibe almayın.
· Müşterilerin
tedarikçilerin ve işkolu uzmanlarının görüşlerine başvurun dışarıdan alınacak
görüşler etkili olabilir.
Bazı şirketler özellikle ve teknoloji alanında
faaliyet gösterenler bilim insanları ve mühendislerden oluşan ekipleri şirket
dışındaki piyasaları rakipleri ve teknik gelişmeleri izlemekte görevlendirirler.
Bunlardan beklenen, işlerini tehdit edebilecek unsurlar olup olmadığını saptamak
veya işletmenin yönelmesi gereken yeni doğrultulara işaret etmektir. Kurumun
içini ve dışarısını gözlemleyen stratejistler şu soruları sormalıdır :
· İçinde
faaliyet yürütmek zorunda olduğumuz ekonomik ortam nasıl?Şu anda ne yönde bir
değişim geçiriyor?
· Kurum
düzeyindeki yetkinliklerimiz neler?Bunlar bize rakiplerimiz karşısında ne gibi
bir avantaj sağlıyor?
· Eylemlerimizi
destekleyen ya da sınırlayan kaynaklar hangileri?
· Önümüzdeki
kazançlı bir eylem için ne gibi fırsatlar bulunuyor?Çeşitli fırsatlar ve
potansiyel eylem doğrultularının içerdiği riskler neler?
2.Adım
: Kaynaklar, Kapasite ve Uygulama İçin İçeriye Bakın
Özellikle çalışan sayısı çok olan sabit değeri fazla
olan büyük şirketlerde kaynaklar ve iç yetkinlikler strateji tercihiniz
bakımından sınırlayıcı olabilir.Örneğin, şirkette gerekli mali sermaye ve
elemanlarda yeterli teknik bilgi yoksa elektronik sektöründe henüz kimsenin
girmediği bir pazardan yararlanma stratejisi işe yaramayabilir.Aynı şekilde
çalışanlardan ciddi bir girişimci davranış bekleyen bir strateji, örneğin eğer
elemanlarınız bireysel performansa göre değil de hizmet süresine göre
ödüllendiriliyorsa, daha başından ciddi bir
başarısızlık yapılmıştır.
Özellikle böyle insanlarla ilgili olan iç
yeterlilikler son derece önemlidir ve çoğu zaman stratejistler tarafından göz
ardı edilir. Bir stratejinin başarılı olabilmesi için insan ve diğer
kaynaklardan oluşan doğru bir bileşim tarafından desteklenmesi gerekir. Bu
kaynaklar stratejiye göre düzenlenmelidir.
3.Adım : Kaynaklar, Tehlike ve Fırsatları
Hedef Alan Stratejiler Düşünün
Clay Christensen, strateji rakiplerine saptadıkları
tehlike ve fırsatlara öncelik vermelerini, sonra da herbirini geniş bir şekilde
tartışmaya açmalarını öğütlüyor.Bu
tavsiyeye göre bir strateji geliştirme isterseniz şunları da yapmanız gerekecek :
· Birden
çok seçenek yaratın.Bir işi yapmanın tek bir yolu yoktur.Kimi hallerde iki
farklı stratejinin en iyi kısımları birleştirilerek, daha güçlü bir üçüncü
strateji meydana getirmek mümkündür.
· Bütün
olguları kontrol edin, bütün varsayımları sorgulayın.
· Bazı
bilgiler eksik olabilir. Belirli bir stratejiyi daha iyi değerlendirmek için ne
tür bilgilere gerek duyduğunuzu saptayın. Sonra da o bilgiyi edinin.
· Bildiğiniz
en bilge kişilerin strateji tercihlerini araştırın.Bunu yapmakla strateji
ekibiniz içinde gruplaşmayı önleyebilirsiniz.
4.
Şirket İçinde Uyum Yaratın
Şirketteki çalışanlar arasında uyumlu bir diziliş
yaratmak gerekir.Bahsetmek istediğim düzen, her düzeyde çalışanın stratejiyi
kavramasını ve stratejinin yürüyebilmesi için üzerine düşen görevlerin ne
olduğunu anlamasını sağlayan koşuldur.Uyumlu bir düzen yaratabilmek için :
İnsanların stratejiyi ve yaptıkları işin
ve ona katkısını kavramasını sağlayın.En alt düzeydeki çalışanın bile şirketin
amaçlarını kavrayabileceği bir ortam yaratın ve gündelik işinin bunlara nasıl
uygun düşeceğini açıklayın.