Hemen Oku

İş Geliştirmenin Önemi

İş geliştirme, işletmelerin hem finans hem de  piyasadaki pozisyonunu güçlendirmek ve rekabet gücünü arttırmak için yaptıkları sistematik faaliyetlerdir.Genellikle kısa vadede kar getirmeyen ancak orta ve uzun vadede doğru şekilde konumlanmaları ve stratejik planlamaları verimli bir biçimde gerçekleştirmeleri durumunda  başarıya ulaştıran bir sistemdir.

Etkili bir iş planı hazırlamak ve yeterli kaynaklarla da destekleyebilmek  büyümek ve gelişmek isteyen her işletme için son derece önemlidir.

İşletmeler, fikirler üzerine kurulurlar. İşletme başarılı da olsa başarısızlık da başlamış olsa, zaman içerisinde işletme körlüğü oluşur ve çevrede oluşan fırsatlar ve tehditler fark edilmemeye başlar. Yapılan her iş rutinleşmiştir. Halbuki birileri sürekli işleyişi ve pazarı analiz etmelidir. Bir aksama ya da yolunda gitmeyen bir durum tespit edildiğinde anında gerekli departmanlar uyarılarak müdahale edilmelidir.

İşletmenin büyümesini ve ileri gitmesini sağlayan yenilikçi fikirlerin her zaman ortaya çıkarılması gerekir.  Bu bazen, “yeni bir ürün”, bazen mevcut iş yapış şeklindeki bir değişiklik bazen de sunulan hizmetlerde bir yenilik olabilir. Özellikle, teknoloji ile birlikte yaşanan olağandışı gelişmeler buna çok canlı örnekler oluşturmaktadır.

İşletme, iş geliştirmeyi sistematik ve en üst seviyede desteklemez ise o zaman çıktı üretilmesinde sıkıntılar oluşabilir. İşte bu noktada hem iş fonksiyonunun üst düzeyde temsil edilmesi, belirli bir model çerçevesinde faaliyetlerin yapılması önem kazanmaktadır. Bütün bunları dikkate alarak diyebiliriz ki, iş geliştirme şirketlerin gelecekte “var olma garantisi” elde edebilmeleri için gereken en önemli fonksiyondur.

Çok kısa bir  geçmişe sahip işletmelerin bir anda asırlık dev firmalardan  daha değerli hale gelebilmesi sürpriz değildir. Dünya her anlamda transformasyon geçirmekte olduğu gözlenmektedir. Bunun etkisi gerek ekonomik gerek sosyal anlamda insanların hayatlarını değiştirmeye devam edecektir.

Bu değişimlerde yatan fırsatların ilgili işletme ile olan kesişmeleri bazen yeni işlerin doğmasına sebep olacak yeni fırsatları da beraberinde getirecektir.

Ülkemizde çok uzun bir geçmişi olmayan iş geliştirme, kimilerine göre sadece satış ve pazarlamanın modernize olmuş hali gibi görünse de sadece  bununla sınırlı değil. İş geliştirme departmanı kurumsal satış, karlılık, yeni iş stratejileri oluşturulması ve  portföye yeni müşterilerin eklenmesi gibi konularda yol haritası hazırlar.

İyi bir iş geliştirme uzmanının, aynı zamanda iyi stratejist, satış ve pazarlama uzmanı da olması gerekmektedir. Özellikle de pazarlamayı çok iyi bilmelidir. Çünkü günümüzde pazarlama eskiye nazaran daha fazla kanalla yürütülmekte ve daha fazla güncel bilgiye ihtiyaç duyulmaktadır.

İş Geliştirme Yöneticisi kimdir? Ne iş yapar? Sorumluluk alanı neresidir? Gibi sıkça sorulan ve cevap aranan bazı sorular var. Bu soruları aşağıda cevaplamaya çalıştım.

 Pazara yönelik alan ve saha stratejileri belirlemeli,

Yeni pazarlara giriş stratejileri belirlemeli,

Yeni ve var olan ürün/hizmetler için pazarlama stratejileri oluşturmalı,

Promosyon ile pazarlama stratejileri oluşturmalı,

İşe daha geniş bir açıdan bakmalı ve uzun dönem stratejik planların oluşturulmasını sağlamalı,

Şirket içinde bir yönetim danışmanlığı birimi prensibiyle çalışarak, pazardaki gelişmelere ilişkin öngörüler oluşturmalı,

İşle ilgili kararlara destek olacak verileri toparlayarak analiz etmeli,

Organizasyonun orta ve uzun vadedeki stratejilerini yönetim ekibi ile birlikte belirlemeli,

İşletmedeki diğer departmanlarla (finans, insan kaynakları, pazarlama,  üretim, ar ge ve satış) birlikte hareket ederek ortak projeler yürütmeli,

Mevcut ürünler ve hizmetler üzerinde çalışarak, yeni dağıtım kanalları veya pazarlar oluşturmalı,

Yeni ürün ve hizmetler araması ve uygun olanları şirkete önermeli,

Yeni satın alma fırsatlarını keşfedip, müzakere edebilmeli,

Diğer iş kolları veya markalarla ortak projeler üretebilmeli ve  sinerji oluşturabilmeli,

Mevcut satış ve pazarlama yaklaşımlarında iyileştirmeler, düzeltmeler yaparak yeni veya mevcut müşterilere daha fazla ürün ve hizmet satışı gerçekleştirebilmeli,

Pazardaki rekabeti yakından izleyerek ve yeni keşifler yaparak şirket için rekabet avantajı yaratmalıdır.



İyi bir “İş Geliştirme Yöneticisi” olmak istiyorsanız, ulusal ve uluslararası şirketler aşağıdaki özelliklere sahip olmanızı ister.

• Zeki ve araştırmacı olmalı,

• Proaktif bir yaklaşım sergilemeli,

• İyi derecede İngilizce bilmeli,

• İkna yeteneğiniz yüksek olmalı,

• İyi derecede bilgisayar kullanabilmeli,

• Raporlama yapmayı bilmeli,

• Araştırmacı olmalısınız.

Hiç yorum yok