Hemen Oku

İş Süreçleri Yönetimi Nedir?

İş Süreçleri Yönetimi Nedir?BPM Nedir?

Bir kurumda iş süreçlerinin tanımlanması, iş akışlarının süreç hedefleri doğrultusunda optimizasyonu, durumsal ve mantıksal modellemenin belirlenmesi, izlenmesi ve iyileştirilmesi stratejik yaklaşımına İş Süreçleri Yönetimi-BPM denir.
BPM - Business Process Management
Bilinmeyen bir süreç modellenemez. Kuruma ait süreç analizleri yapılmalı ve süreç adımları tanımlanmalıdır.
Ölçümlenmeyen bir süreç yönetilemez. İş Süreçleri Yönetimi, süreç aktivitelerini ve sonuçlarını ölçümleyen, İyileştirme Odaklıbir yönetim şeklidir.
Yönetilmeyen bir şey iyileştirilemez. Bir sürecin etkin bir şekilde yönetilmesi için süreç aktivitelerinin ve sonuçlarının ölçümlenebilmesi gerekir.

Süreçlerde gereksiz maliyetleri yaratan temel faktör insanların yavaş çalışması değil, çeşitli nedenlerle işlerin yanlış ya da eksik tamamlanmasıdır. Süreçlerde gözlemlenen en önemli "gereksiz" maliyet kaynakları;
Bilgi akışı bozukluklarından kaynaklanan yüksek maliyetli iş görme biçimleri (Yap - Boz Yöntemi)
Sıra dışı durumlarda, belirsizlikler nedeniyle iş akışının duraksaması (Süreç Kara Delikleri)
Gerekli bilgi ve dokümanları bulmak için harcanan zaman (Çok Emek - Az Is)
İşi kimin yapacağının belli olmaması durumları (Gri Alanlar)
Sonuç olarak, kurumun sağlıklı bir süreç yönetimi altyapısı oluşturabilmesi için, kavramsal iyileştirme ile birlikte kurumun teknolojik altyapısının da süreç yönetim sisteminin oluşturulması gerekir. Bu amaçla uygulanan mimari modellerden biri Servis Odaklı Mimari (SOA)’dır.

İş süreci (business process) belirli bir iş amacının gerçekleştirilmesi için yapılan birbirine bağımlı etkinlikler (işler) dizisidir. İş süreç yönetimi kuruluşun iş süreçlerinin daha etkin, daha verimli ve daha yeterli hale getirilmesi için yapılan çalışmaları ifade eder.

İş süreç yönetiminin esas amacı insan hatalarını azaltmak ve iş yapanlar arasındaki iletişimi kolaylaştırmaktır.

İş süreci (business process) belirli bir iş amacının gerçekleştirilmesi için yapılan birbirine bağımlı etkinlikler (işler) dizisidir. Üretim sektöründe siparişin alınmasından ürünün teslimine kadar devam eden işler dizisi bir iş sürecidir. Sipariş, üretim, teslimat ve tahsilat gibi aşamaların tümü sürecin içerdiği birer iştir. Ayrıca bu aşamaların her biri de ayrı birer alt süreçtir.

İş süreç yönetimi (Business process management – BPM) kuruluşun iş süreçlerinin daha etkin, daha verimli ve daha yeterli hale getirilmesi için yapılan çalışmaları ifade eder. İş süreçlerinin keşfedilmesi, iş süreçlerinin uygun tekniklerle yazılıp çizilmesi, iş süreçleri arasındaki ilişkilerin belirlenmesi, muhtemel sorun noktalarının tespit edilmesi, sorunların giderilmesi için gerekli değişikliklerin yapılması ve bütün bunların doğru tekniklerle ölçülmesi ve belgelenmesi iş süreç yönetimi çalışmalarıdır.

İş süreç yönetiminin esas amacı insan hatalarını azaltmak ve iş yapanlar arasındaki iletişimi kolaylaştırmaktır. İş süreci içindeki etkinliklerin ve ekipmanın iyileştirilmesi, işi yapanlar arasındaki iletişimin belirli kural ve araçlar üzerinden yapılması, düzenli kayıt tutulması iş süreç yönetiminin başlıca yöntemleridir.

İş süreç yönetiminde çoğunlukla bilişim teknolojilerinden yararlanıldığı için üretim hattı ile Bilgi Teknolojileri biriminin işbirliği çok önemlidir. Bu işbirliği üretim hattında yapılan çalışmanın bilişim teknolojileri ile desteklenmesini sağlar.

İş Süreç İşletim Dili (Business Process Execution Language – BPEL) ve İş Süreç Yönetim Gösterimi (Business Process Management Notation – BPMN) gibi özel diller bilişim ile iş birimlerinin iletişim kurmasını kolaylaştırılır. Her iki dil de öğrenilmesi ve kullanılması kolay dillerdir. Her iki dil de yazılım geliştiricinin kolayca koda dönüştürebileceği temel programlama kuralları üzerine kuruludur.

Piyasada üç farklı türde BPM platformu vardır. Yatay platformlar iş süreçlerinin esnek ve özgür bir ortamda tasarlanması ve geliştirilmesine odaklanırlar. Genel olarak teknoloji ve tekrar kullanım odaklıdır. Özellikle karmaşık, sık sık değişen ve çokça istisnası olan süreçler için en uygun geliştirme ortamını sağlar.

Dikey BPM platformları belirli koordinasyon içinde yapılandırılmış görev setleri ve hazır kalıplar içerirler. Böylece uygun unsurların bir araya getirilmesi yoluyla hızlı tasarım ve geliştirmeye odaklanırlar. Esnekliği az olmakla birlikte süreç kodlamanın oldukça kolay olduğu bir geliştirme ortamı sağlarlar.

Tam-hizmet BPM platformları sadece teknolojik unsurlara veya kolaylığa değil iş sürecinin baştan sona yönetilmesine odaklanırlar. Süreç keşif ve sınırlandırma, süreç modelleme ve tasarım, iş kuralları motoru, iş akış motoru, benzetim ve test modülü gibi fonksiyonları karşılayabilirler. Özellikle büyük kurumsal ortamlarda çok sayıda sürecin yönetilmesi gerekiyorsa tercih edilebilirler.

Hiç yorum yok