Japon Şirketlerinin Özellikleri
Öncelikle söylememiz gereken şey, Japon firmalarının strateji belirleme konusunda usta olduklarıdır. Rakipleri alt edebilmek için ürünlerin tasarımı ve geliştirilmesi yolunda iyi çalışırlar. Özellikle dikkat ettikleri noktalar şunlardır :
- Alternatif enerji kaynakları üzerinde çalışmak,
- Mevcut doğal kaynakları daha iyi değerlendirmek,
- Çevre kirliliğine önem vermek ve doğayı korumak,
- Atıkların zararlarını önlemek,
- Benzin tüketimini azaltmaya çalışmak,
- Hava kirliliğini azaltmaya çalışmak,
- Çelik aksamlı ürünleri geri dönüşümlü hale getirmek,
- Suları temizlemek ve yeniden kullanılmasını sağlamak,
- Otomobillerin havayı kirletmelerini önlemeye çalışmak,
- Güneş enerjisinden yararlanma olanaklarını arttırmak,
Görüldüğü gibi Japon firmalarının çevre duyarlılığı oldukça yüksektir.
İnsan Kaynakları Özellikleri
- Grup anlayışına dayalı katılımcı yönetim,
- İş görenlerin rotasyona tabi tutulup değişik birimlerde tecrübe kazanmasını sağamak,
- Ömür boyu istihdam ve iş güvencesi
Pazarlama Özellikleri
Pazar seçimi, pazar payını artırma, pazardaki öncü konumlarını rakiplerine karşı koruma, pazarlama stratejileri geliştirme ve ürünlerini pazarlama gibi konularda Japon firmalarının usta oldukları çoğu tarafından kabul edilmektedir. (Prof.Dr.İsmet Mucuk, Pazarlama İlkeleri)
1. Pazar Seçimi Konusunda Özellikleri
Doğal kaynakların yetersizliği Japonları emek yoğun beceri ve iş gücüne dayalı endüstriyel alanlara yöneltmiştir. Ayrıca pazarın teknolojik olarak gelişmeye müsait olmasına da dikkat ederler.
Japon hükümeti cazip dış pazarların araştırılmasına ön ayak olur. Japon firmaları da bu tip pazarları arayıp bulmaya çalışır. Pazar lideri olan şirketleri titizlikle inceler, yaptıkları yatırımın karşılığını alıp almadıklarını anlamaya çaba gösterirler. Lider firmaların pazardaki konumlarından memnun olmasını tercih ederler.
2.Pazara Giriş Konusunda Özellikleri
Pazara girebilmek için en belirgin özellikleri çok sabırlı olmalarıdır. Japon firmaların bir başka özelliği ise kar elde etmeyi değil, Pazar payını hedeflemeleridir. Önce hedef pazara bir araştırma ekibi gönderirler. Bu ekip birkaç ay süreyle pazarı değerlendirir ve stratejileri belirler. Japon firmaları için pazara bir başka ülkenin özel bir markasıyla girmek çok olağandır. Ama bir sonraki adım kendi markalarını kullanmaktır. Bu aşamada ilginç tasarımlı kaliteli bir mal seçebildikleri gibi düşük fiyatlı, düşük kaliteli bir mamülü de kullanabilirler. Reklama, müşteri güvenine ve dağıtıma özel önem verirler.
3. Pazar Payı Alma Konusunda Özellikleri
Pazara girdikten sonra ilk hedefleri pazar payını arttırmaktır. Japon firmalarının temel stratejileri ürün geliştirme üzerine kurulur. Ürünlerini her yönden geliştirmek için çok çaba sarf ederler.Dünyayı global bir Pazar olarak ele alıp Pazar bölümlendirme ve değişik ülkelerde sırayla Pazar geliştirme stratejilerini sabırla uygularlar. Japon firmalarının bu bölümdeki en belirgin özelliği de pazarı elde etmek için oldukça saldırgan davranmalarıdır.
4.Pazar Paylarını Koruma Konusunda Özellikleri
Japon firmaları için en önemli savunma hücum etmektir. Pazarı ele geçirdikten sonra artık savunmaya çekilirler. Ama savunmaları “devamlı surette ürün geliştirme ve Pazar bölümlendirme” tarzındadır.
Japon firmalarının İki ilkesi vardır :
- Sıfır Mamül İyileştirme Zamanı: Mamüllerinde devamlı surette iyileştirme yaparak Pazar liderliğini korumaya çalışırlar.
- Sıfır Müşteri Geri Besleme Zamanı : Yeni müşterilerine anket uygulayarak müşteri odaklı iyileştirme faaliyetlerine girişirler.
Görüldüğü gibi japon firmalarının stratejileri savunma ve hücum üzerine kurulmuştur.Her ne kadar pazarlama ilkelerini Amerikalılardan öğrenmişlerse de kendi kültürel özelliklerinin etkileri inkar edilemez. Strateji, savunma ve hücum bize hep Japon Savaş Sanatlarını düşündürmektedir.