İşletmeler İçin Kontrol Listesi
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı verilerinden aldığım ve büyük işletmelerin arada bir kontrol etmesi ve eksiklerini gidermesi gereken ana maddeleri içeren kontrol listesini aşağıda paylaşıyorum.
Bu kontrol listesi, 6331 sayılı Kanunun “İşverenin genel yükümlülüğü” başlıklı 4 üncü maddesi birinci fıkrasının (c) bendi uyarınca işverenlerin yapmak/yaptırmak ile yükümlü oldukları risk değerlendirmesi çalışması yerine geçmez ancak çalışma ortamının iyileştirilmesine yönelik adımlar içerir.
Konu
Başlığı
|
Kontrol
Listesi
|
Evet
J
|
Hayır
L
|
Alınması
Gereken Önlem
|
Sorumlu
Kişi
|
Tamamlanacağı
Tarih
|
GENEL
|
Zemin
kayma veya düşmeyi önleyecek şekilde uygun malzeme ile kaplı ve iç zeminler
düzenli olarak kontrol ediliyor mu?
|
|
|
|
|
|
Zemindeki
çökme, erime vb. deformasyonlar giderilmiş mi?
|
|
|
|
|
|
|
Cam
yüzeyler üzerinde kırık veya çatlak bulunmamakta ve uygun şekilde monte
edilmiş mi?
|
|
|
|
|
|
|
Ofis
içerisinde duvarlara monte edilmiş raflar, TV üniteleri veya diğer malzemeler
çalışanların üzerine düşmeyecek şekilde sabitlenmiş mi?
|
|
|
|
|
|
|
Merdiven
genişlikleri ve basamak yükseklikleri uygun olup merdivenler boyunca
tırabzanlar mevcut mu?
|
|
|
|
|
|
|
Ofis
içerisinde kullanılan mobilyalar düzenli olarak kontrol ediliyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Ofiste temizlikten sorumlu kişi/kişiler belirlenmiş mi?
|
|
|
|
|
|
|
Çalışanlar, temizlikte kullanılan kimyasalların tehlikeleri ve
kullanımı konusunda bilgilendirilmiş mi?
|
|
|
|
|
|
|
Temizlik yapılan alanda kaymayı
önlemek için gerekli önlemler alınıyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Ofis içerisindeki tüm
alanlar düzenli olarak havalandırılıyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
İklimlendirme
cihazlarının kontrolleri düzenli aralıklarla yapılıyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Ofis içerisindeki sıcaklık ve nemin, rahatsızlık vermeyecek düzeyde
tutulması sağlanıyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Tüm alanlarda yeterli aydınlatma
bulunuyor ve aydınlatmaların çalışır halde olması sağlanıyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Ofis içerisindeki çalışma
alanlarında sigara içilmesi yasaklanmış ve çalışanlar bu konuda
bilgilendirilmiş mi?
|
|
|
|
|
|
|
Çay, kahve, yemek vb.
ihtiyaçların çalışma alanlarından ayrı bir yerde giderilmesi sağlanıyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
TERTİP
- DÜZEN
|
Çalışanlar,
işlerini bitirdikten sonra bütün malzemeleri yerlerine yerleştiriyorlar mı?
|
|
|
|
|
|
Ofis içerisindeki yerleşim,
çalışanların faaliyetlerini kısıtlamayacak şekilde tasarlanmış ve uygulanmış
mı?
|
|
|
|
|
|
|
Ofiste
kullanılan kablolu aletler takılma veya düşmeyi önleyecek şekilde
bulunduruluyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
ELEKTRİK
|
Kaçak
akım rölesi ana elektrik hattına bağlanmış mı?
|
|
|
|
|
|
Tüm
sigortaların korunaklı yerlerde olması sağlanmış mı?
|
|
|
|
|
|
|
Sabit kurulumlar ve tesisatın düzenli bakımı yetkili kişiler
tarafından yapılıyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Elektrik/sigorta
kutuları kilitlenmiş, yetkisiz kişilerin erişimleri önlenmiş mi?
|
|
|
|
|
|
|
Açıkta kablo bulunmamakta, prizlerin
sağlamlığı düzenli olarak kontrol edilmekte mi?
|
|
|
|
|
|
|
Kağıt vb. kolay tutuşabilir
malzemeler, kıvılcım yayabilecek cihaz/ekipman/cisimlerden uzakta muhafaza
ediliyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
MAKİNALAR
|
Elektrikli alet/ekipmanlar, üreticilerce sağlanan Türkçe kullanım
kılavuzlarında belirtilen hususlara uygun şekilde kullanılıyor mu?
|
|
|
|
|
|
Elektrikli ekipmanlar düzenli olarak kontrol ediliyor, bozuk veya
arızalı ekipmanların kullanımı engelleniyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Çalışanlar, elektrikli aletlerin güvenli kullanımları ile ilgili bilgilendirilmişler
mi?
|
|
|
|
|
|
|
ASANSÖRLER
(Ofis/büronun
bir yapının tümünde faaliyet göstermesi halinde)
|
Asansörler
düzenli olarak kontrol ediliyor ve periyodik bakımları yapılıyor mu?
|
|
|
|
|
|
Asansör
içi ve önü aydınlatmaları yeterli düzeyde mi?
|
|
|
|
|
|
|
Asansör
makine dairesine yetkisiz kişilerin girişi engelleniyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Asansör
içerisinde bulunan havalandırma sisteminin çalışıp çalışmadığı düzenli aralıklarla
kontrol ediliyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
YANGIN
(Ofis/büronun
bir yapının tümünde faaliyet göstermesi halinde)
|
Yangın merdiveni kapıları/apartman
kapısı/acil çıkışlar kilitli olmayıp her an açılabilir durumda mı?
|
|
|
|
|
|
Yangın merdiveni kapıları/apartman
kapısı/acil çıkış kapıları dışarıya doğru açılıyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Yangın merdiveni kapıları/apartman
kapısı/acil çıkışların önünde ve tüm yol boyunca kaçışı engelleyecek bir
malzeme bulunmaması sağlanıyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Kapı ve kaçış yollarını gösteren
acil durum levhaları uygun yerlere yerleştirilmiş, yangın merdiveninde
ışıklandırma sağlanmış mı?
|
|
|
|
|
|
|
Yangın söndürücüleri mevcut ve son
kullanma tarihleri kontrol ediliyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Acil duruma neden olan olaya ilişkin
(yangın, gaz kaçağı, deprem vb.) telefon numaraları görünür yer(ler)e asılmış
mı?
|
|
|
|
|
|
|
Acil durumlar ile ilgili iletişime
geçilecek telefon numaraları (yangın, ambulans, polis vb.) ofis içerisinde
görünür bir yere asılmış mı?
|
|
|
|
|
|
|
GÜRÜLTÜ
|
Ofis içerisinde
insanlardan, makine veya donanımlardan kaynaklanabilecek veya dış ortam
kaynaklı gürültünün rahatsız edici düzeyde olmaması sağlanmış mı?
|
|
|
|
|
|
ELLE
TAŞIMA
|
Elle taşınamayacak kadar ağır yüklerin çalışanlarca kaldırılması
engelleniyor mu?
|
|
|
|
|
|
Yüklerin
elle taşınmasının da neden olabileceği kas iskelet sistemi hastalıklarına
karşı çalışanlar bilgilendirilmiş mi?
|
|
|
|
|
|
|
EKRANLI
ARAÇLARLA ÇALIŞMA
|
Ofiste kullanılan ekranlı araçlar uygun yerlere yerleştirilmiş mi?
|
|
|
|
|
|
Ekranlı araçların veya diğer ekipmanların uzun süreli kullanımından
kaynaklanabilecek kas iskelet sistemi hastalıklarına karşı gerekli önlemler
alınıyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
ERGONOMİ
ve MONOTON ÇALIŞMA
|
Çalışanların uzun süre aynı pozisyonda veya fiziksel anlamda
zorlayıcı çalışmaları (ağır yük kaldırma dahil) engelleniyor mu?
|
|
|
|
|
|
Çalışanlara yaptıkları işe uygun masa, sandalye veya destek ekipmanları
sağlanıyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Fazlaca yukarıya
uzanmayı veya aşağıya eğilmeyi gerektiren işlerde çalışanların uzun süre hareketsiz aynı pozisyonda kalması engelleniyor
mu?
|
|
|
|
|
|
|
PSİKOSOSYAL ETKENLER
|
Çalışanlar, maruz kalabilecekleri
olumsuz davranışlar (tehdit, hakaret vs.) karşısında nasıl davranacaklarını
biliyorlar mı?
|
|
|
|
|
|
Çalışanlar ile işveren(ler) arasında
iyi bir iletişim sağlanıyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Ofiste yürütülen işler
ile ilgili çalışanların görüşleri alınıyor ve işyerinde iş sağlığı ve
güvenliğinin sağlanması hususunda katılımları destekleniyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Çalışanlar; yetki,
sorumluluk ve çalışma hedeflerini net olarak biliyorlar mı?
|
|
|
|
|
|
|
Çalışanlara, görev ve sorumlulukları
haricinde talimat verilmemesine dikkat ediliyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
KAZALAR
ve HASTALIKLAR
|
Çalışanların
işe giriş ve periyodik muayeneleri zamanında yaptırılıyor mu?
|
|
|
|
|
|
Çalışanların
karşı karşıya kaldıkları kazalar ve işe bağlı hastalıklar Sosyal Güvenlik
Kurumuna rapor ediliyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
Çalışanların
karşı karşıya kaldıkları önceden olmuş kazalar veya işe bağlı hastalıklar incelenerek
yeniden meydana gelmeleri önleniyor mu?
|
|
|
|
|
|
|
İçerisinde yeterli malzeme bulunan ilkyardım çantası temin edilmiş
mi?
|
|
|
|
|
|
|
EĞİTİM
ve BİLGİLENDİRME
|
Çalışanlara (çıraklar ve genç
çalışanlar da dahil olmak üzere) genel iş sağlığı ve güvenliği eğitimi
verilmiş mi?
|
|
|
|
|
|
Çalışanlar, yaptıkları iş konusunda
eğitilmiş ve yönlendirilmiş mi?
|
|
|
|
|
|
|
Çalışanlar, özellikle kas iskelet sistemi hastalıklarından korunma
konusunda bilgilendirilmiş mi?
|
|
|
|
|
|
Hiç yorum yok