Satıcının İmajı Nasıl Olmalıdır?
Eskiden imaj denince sadece dış görüntü anlaşılırdı. Günümüzde artık “Bütünleşik imajdan” bahsediliyor. Bütünleşik imaj bir insanın dış görüntüsü, entelektüel bilgi seviyesi, konuşma biçimi ve davranışları gibi pek çok konuyu kapsıyor. Bu yüzden müşteri gözünde algınızı daha da olumlu bir hale getirmek istiyorsanız kendinizle ilgili her şeye dikkat edin. Ama öncelikle görüntünüze dikkat edin. Ne satarsak satalım, öncelikle kendimizi satarız. Bu yapacağınız satış görüşmesinin birinci satışı olacaktır. Bu sebeple dış görüntünüze her zaman dikkat edin.
- Müşteri gözüyle ilk izlenimimizin %90ını kıyafetlerimiz belirler. Müşteriler iyi giyimli satışçılara karşı biraz daha fazla güven duymaktadır. Ayrıca iyi giyinmek itibar kazandırır ve insanı iyi hissettirir.
- Aşırı ve abartılı aksesuarlardan kaçının. Çünkü müşterinin dikkati bizden çok aksesuarlarımıza takılabilir. Örneğin bayan bir satıcının abartılı küpeleri ya da kolyesi varsa çok dikkat çekebilir. Müşterinin gözleri aksesuarlara takılarak dikkatini bize veremeyebilir. Yine bayanlar için farklı bir örnek vereceğim. İmajla ilgili yaşanan bir durum. Ama nedense hiç bir yerde fazla bahsi geçmiyor. Bir bayan satıcının dekoltesine de çok dikkat etmesi gerekir. Yine müşterinin dikkatini dağıtacak bir durumdur.
- Çok parfüm sıkmaktan kaçının. Size çok hoş gelen bir koku karşınızdaki kişiye çok itici gelebilir. Eğer müşterinizle ilk görüşmeniz ise müşteriniz nezaketen hiç bir şey söylemeyecek ve rahatsız bir şekilde görüşmenin bitmesini bekleyecektir.
- Erkekler lacivert, gri ve gri tonlarında takım elbise tercih etmelidir. Gömlek rengi ise mutlaka beyaz ve açık mavi olmalıdır. Beyaz, saflık şeffaflık, mavi disiplin ve otoritenin rengidir.
- Kahverengi güvensizliği simgelediği için tercih etmeyin. 43 yaşındayım. Bugüne kadar bir tane bile kahverengi takım elbise almadım. Bırakın takım elbiseyi, pantolon bile almadım kahverengi.
- Siyah takım elbise gece organizasyonlarında ve resmi iş toplantılarında giyilir. Bu yüzden mesai günlerinde tercih etmemeye çalışın diyeceğim ama kimse dinlemeyecek. Çünkü tanıdığım tüm satıcı arkadaşlarımın en az bir tane siyah takım elbisesi var.
- Sakal traşınızı günlük olmanız ve saçlarınızın taralı olması hoş bir görüntü oluşturur.Sakal ve bıyık sizi herhangi bir ideolojik kalıba sokabilir. Ama temiz biryüzle herkese eşit mesafede ve tarafsız olursunuz.
Bunların dışında bireysel imajı etkileyen fiziksel, psikolojik ve sosyal etkenler vardır.
Fiziksel Etkenler
- Kıyafet
- Makyaj
- Jest
- Mimikler
- Fizyonomi
Psikolojik Etkenler
- Refleks
- Anlık Davranışlar
Sosyal Etkenler
- Düzenli Davranışlar
- Uyum (Bireysel ve Kurumsal)
- Kalifikasyon
- Karizma
- Ün Tecrübe
- Konuşma Tarzı
- Yaşam/Giyim Tarzı
Satışta bireysel imajın ne kadar önemli olduğunu bir cümleyle tamamlamak istiyorum :
"Bir milyon dolarlık iş almak istiyorsan, bir milyon dolarlık görünmelisin"
- Müşteri gözüyle ilk izlenimimizin %90ını kıyafetlerimiz belirler. Müşteriler iyi giyimli satışçılara karşı biraz daha fazla güven duymaktadır. Ayrıca iyi giyinmek itibar kazandırır ve insanı iyi hissettirir.
- Aşırı ve abartılı aksesuarlardan kaçının. Çünkü müşterinin dikkati bizden çok aksesuarlarımıza takılabilir. Örneğin bayan bir satıcının abartılı küpeleri ya da kolyesi varsa çok dikkat çekebilir. Müşterinin gözleri aksesuarlara takılarak dikkatini bize veremeyebilir. Yine bayanlar için farklı bir örnek vereceğim. İmajla ilgili yaşanan bir durum. Ama nedense hiç bir yerde fazla bahsi geçmiyor. Bir bayan satıcının dekoltesine de çok dikkat etmesi gerekir. Yine müşterinin dikkatini dağıtacak bir durumdur.
- Çok parfüm sıkmaktan kaçının. Size çok hoş gelen bir koku karşınızdaki kişiye çok itici gelebilir. Eğer müşterinizle ilk görüşmeniz ise müşteriniz nezaketen hiç bir şey söylemeyecek ve rahatsız bir şekilde görüşmenin bitmesini bekleyecektir.
- Erkekler lacivert, gri ve gri tonlarında takım elbise tercih etmelidir. Gömlek rengi ise mutlaka beyaz ve açık mavi olmalıdır. Beyaz, saflık şeffaflık, mavi disiplin ve otoritenin rengidir.
- Kahverengi güvensizliği simgelediği için tercih etmeyin. 43 yaşındayım. Bugüne kadar bir tane bile kahverengi takım elbise almadım. Bırakın takım elbiseyi, pantolon bile almadım kahverengi.
- Siyah takım elbise gece organizasyonlarında ve resmi iş toplantılarında giyilir. Bu yüzden mesai günlerinde tercih etmemeye çalışın diyeceğim ama kimse dinlemeyecek. Çünkü tanıdığım tüm satıcı arkadaşlarımın en az bir tane siyah takım elbisesi var.
- Sakal traşınızı günlük olmanız ve saçlarınızın taralı olması hoş bir görüntü oluşturur.Sakal ve bıyık sizi herhangi bir ideolojik kalıba sokabilir. Ama temiz biryüzle herkese eşit mesafede ve tarafsız olursunuz.
Bunların dışında bireysel imajı etkileyen fiziksel, psikolojik ve sosyal etkenler vardır.
Fiziksel Etkenler
- Kıyafet
- Makyaj
- Jest
- Mimikler
- Fizyonomi
Psikolojik Etkenler
- Refleks
- Anlık Davranışlar
Sosyal Etkenler
- Düzenli Davranışlar
- Uyum (Bireysel ve Kurumsal)
- Kalifikasyon
- Karizma
- Ün Tecrübe
- Konuşma Tarzı
- Yaşam/Giyim Tarzı
Satışta bireysel imajın ne kadar önemli olduğunu bir cümleyle tamamlamak istiyorum :
"Bir milyon dolarlık iş almak istiyorsan, bir milyon dolarlık görünmelisin"
Hiç yorum yok