Hemen Oku

PAZARLAMADA RENK ALGISI

Gözümüzün gördüğü her yerde bir renk vardır.Su ve hava dışında herşeyin bir rengi vardır.Bu yazımda renklerin bilinç altı düzeyde nasıl anlamlandırıldığını anlatacağım.Özellikle de satış ve pazarlamada.

Renkler film, dizi,kitap,gazete ilanı, katalog,afiş,tabela,billboard, benzeri iletişim materyallerinde hem bilinç düzeyinde  hem de bilinçaltı düzeyinde kullanılmaktadır.Bilinçaltı kullanımı profesyonel çalışmalarda bir bütünlük içinde yapılmaktadır.Profesyonel bilinçaltı mesaj çalışmalarında renkler,diğer yazılar,imgeler,arketipler,(çok uzun yıllar boyunca karşılaşılan, kalıplaşmış davranışlar),sesler,görüntüler,kokular,senaryolar,kurgular ve çekim teknikleri gibi mesajın etkinliğine dayalı unsurlardan biridir.

Özellikleticari hayatta tüketicilerin satın alma dürtülerini arttırmak için renk seçimi bilinçli bir şekilde yapılmaktadır.Mağazalar ve marketlerde renklerle bezenmiş ve iyi tasarlanmış ambalajlara sahip ürünler, diğerlerine nazaran çok daha fazla satış yapar.

Burada renklerin dikkat üzerindeki etkisini de  belirtmekte fayda var.Dikkat satın alma anlamında ürünün, tanıtımı yapılan nesnenin ya da herhangi bir materyalin belirginliği, farklılığı, içeriği, rengi, yanigözün retinasını cezp etmesi demektir.Bizim herhangi bir renkten uzaklaşmamız, o rengi taşıyan ürünü beğenmemiz ya da ondan hoşlanmamız, tercih etmemiz o rengin dalga boyuyla ilgili olduğu kadar bizim psikolojik durumumuzla da ilgilidir.



Bilinçaltı mesajların ilk uygulamasında "Takistoskop" diye bir cihaz kullanılmış.Bu cihaz ile 1979 yılında bir deney yapılmış :
Deneyde değişik renkte boyanmış yüzeyler takistoskop ile saniyenin 1/3000'i oranında bir sürede gösteriliyorSonra da deneklerden ilk önce hangi rengi algıladıkları soruluyor.Deneylerden çıkan sonuçlarda algılanan renkler yüzdelik sırasıyla şöyle :

Turuncu  :  21,4

Kırmızı   :  18,6

Mavi       :  17,0

Siyah      :  13,4

Yeşil       :  12,6

Sarı         :  12,0

Mor        :  5,5

Gri         :  0,7

Yıllarca önce yapılmış bu deneye göre kırmızı ve turuncu gibi canlı renkler en fazla dikkat çeken renkler olmuş.

Zaten kırmızı ve turuncu renklerini bir çok markada görüyoruz.Diğer ilginç bir sonuçta, sarı gibi dikkat çeken bir rengin listenin sonlarında olması.Ancak zemin üzerindeki harf renkleri çalışması da şunu göstermiş, sarı zemin üzerine siyah harfler en çok dikkat çeken iki renkmiş.

Pazarlama ve satış konusuna gelince, iş sadece etkili renk seçimiyle de bitmiyor.Tanıtılacak ya da doğrudan satılacak ürünün teşhir edileceği yer, ürünün içeriği gibi konular da çok önemli.

Hiç yorum yok