ZAMAN YÖNETİMİ VE VERİMLİLİK
Zaman ilk kez Danimarka’da meşgul
yöneticilerin, zamanlarını daha iyi yönetebilmeleri için organize edilmiş bir
eğitim aracı olarak ortaya çıkmış ve tüm dünyaya yayılmıştır.
Zamanı öldürmekten söz ederiz; ama bizi öldüren
zamandır.
Alphonse Allais
Zaman Kavramı;
Tek yönde
sürekli akan bir kavram (Newton’a göre)
Olayları oluşuna
göre sıralayan ve olaylara anlam veren bir boyuttur.(Einstein’e göre)
Olayların
geçmişten bugüne gelip, geleceğe doğru birbirini takip eden kesintisiz bir
süreçtir.
Zaman çoğunlukla
yeterli olmadığından şikayetçi olduğumuz; her zaman tasarruf etmeye
çalıştığımız, çoğunlukla kaybettiğimiz bir şeydir
Zaman, insanın
duyu organlarıyla algılayamadığı fiziksel, felsefi, psikolojik ve sosyolojik
boyutları olan bir olgu ve gerçektir. Zaman, hayatın ta kendisidir.
Zaman Kavramı
“Vakit
nakittir.”; ancak para, tasarruf edilebilir, biriktirilebilir, ödünç
alınabilir. Zaman, tasarruf edilemez, biriktirilemez, ödünç alınamaz, satın
alınamaz, durdurulmaz, depolanmaz ve geri döndürülemez.
Zaman,
bireylerin ve örgütlerin sahip oldukları kıt bir kaynaktır. Bir gün, 24 saat,
1440 dakika, 86 bin 400 saniyeden oluşmaktadır. Her insanın günlük 24 saatten
oluşan bir zaman bütçesi vardır. Ama bu zamanın, mutlaka o gün tüketilmesi
gerekmektedir. Bir kısmını takip eden güne aktarmak mümkün değildir.
Bu gerçek, zaman kullanımı ve yönetiminin
hataya pek fazla toleransının olmadığı gerçeğini de ortaya çıkarmaktadır.
http://www.hdizlefilmi.net/zamana-karsi-izle-turkce-dublaj.html
Zamanın Ortak
Özellikleri
Zaman herkes
için adil ve demokratik bir biçimde dağıtılmıştır.Yani herkesin bir günlük
zamanı aynıdır
Zaman satın alınmaz
Biriktirilemez
Ödünç alınamaz
Dondurulamaz
Çalınamaz
Hiç bir şekilde
değiştirilemez.
Tek yapabileceğimiz, sahip olduğumuz zamanı en
iyi şekilde değerlendirmektir.
Zaman Kavramı
Zaman algısı
hepimiz için farklıdır.
Zaman kavramının
anlaşılabilmesi için ortaya konulması gereken bir başka yaklaşım da, “saatin
gösterdiği zaman” ve “hissedilen zaman” faktörlerinin açıklanmasıdır. Her
şeyden önce, saatin gösterdiği zamanla hissedilen zamanın birbirlerinden farklı
oldukları bilinmelidir.
Güzel bir kızla flört ederken bir saat bir saniye gibi
gelir.Kızgın bir közün üzerinde otururken bir saniye bir saat gibi gelir.
Einstein
Algılanan Zaman
Çeşitleri
Gerçek
Zaman: Objektif zaman olarak da adlandırılır. Saatin
gösterdiği zamandır. Bu zaman izlenebilir bazı değişmelerle ölçülebilir.
Yıldızların hareketi, dünyanın dönmesi gibi düzenli olarak izlenen bazı
fiziksel olaylar; veya bir saatin çalışması gibi suni olarak yapılan bazı
düzenli hareketler esas alınır.
Psikolojik
Zaman: Subjektif zaman da denir. Hissedilen zamandır.
Saatin neyi gösterdiğine bakılmaksızın bir olayda geçen süreyi kısa veya uzun
hisseder ve buna göre kısa veya uzun süre diye karar veririz. Saat zamanı çok
kesin birimlerle ölçülürken, subjektif zamanın anlaşılması güçtür.
Biyolojik
Zaman: Yaşayan tüm varlıkların kurulu bir biyolojik saate
sahip olduğu görülür. Biyolojik saat, alışkanlıklara göre kurulur. Çoğu zaman
uyanmak için kurduğumuz saatin alarmı çalmadan biraz önce uyanırız. Bir
biyolojik saat, bize kalkma zamanının geldiğini söylemiştir. Biz derece derece
uyuma ve uyanma saatlerini değiştirirsek, biyolojik saatte yeni programa
kendisini ayarlayacaktır.
Yönetsel
Zaman: Yönetsel zaman, birden çok insanı bir araya
getirebilecek nitelikteki bir amaç belirlemesi ile bu amaca ulaşmak için yerine
getirilen planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon, denetim ve yönetici
eğitimi faaliyetlerinin gerektirdiği iş gören ve makine zamanı toplamıdır.
Zaman Yönetimi
Etkin zaman yönetimi için “doğru
işi, doğru zamanda, doğru şekilde ve doğru yerde yapmaktır.”, denilebilir.
Zamanı ve sözleri dikkatsizce kullanma, ikisi de geri
alınamaz.
Anonim
Zaman Yönetimi
Zaman yönetimi
acil önceliklere ve planlamaya odaklanır.Ancak bunlar kadar önemli bir başka
konuda öz yönetimdir; yaşadığımız olayların kontrolünü sağlamaktır;
bireyin kendisini yönlendirerek olayları yönetmesidir. Yaşadığımız olayların ne
kadarı bizim istediğimiz gibi gerçekleşiyor? Ne kadarının oluşmasını biz
belirleyebiliyoruz? Olayların meydana gelmesindeki etkilerimiz nelerdir? Bütün
bu soruların cevabi bizim zamanımızı yönetebilmedeki başarımızı göstermektedir.
Etkin Zaman
Yönetimi Olabilmesi İçin
1.Mevcut zamanın
nasıl kullanıldığının ortaya çıkarılması.
2.Zaman
problemlerinin tanımlanması.
3. Kendini
tanımlama.
4. Amaçları ve
öncelikleri belirleme.Hedef koyma.
5. Program
hedeflerini uygulama ve planlara aktarma.
6. Günlük
programlar ve rehberler hazırlama.
7.Zaman yönetimi
teknikleri
geliştirme.
8. Süreci İzleme
9.Enerji
Etkin Zaman
Yönetimi İçin
Zor olandan kolay olana doğru işleri yapmak.
İşleri planlanan güne ve saate göre yaparak,
sürüncemede bırakmamak.
Bir işi bitirmeden diğerine geçmemek.
Eldeki ise tüm enerji ile sarılmak.
Yaratıcılıkla ilgili faaliyetler için zaman
ayırmak.
Rutin işlerden kaçınmak.
Gereksiz ayrıntılardan uzak durmak.
Toplantılarda gündemi kullanmak.
Toplantıları zamanla sınırlamak.
Engellenmeden çalışabilecek saatleri
belirlemek.
Çalışmayı engelleyen faktörleri saptayarak ve
bunları ortadan kaldırmak için önlemler almak.
İş
paylaşabilecek eleman yetiştirmek.
En güç üç şey vardır: Bir sırrı saklamak, bir yarayı
unutmak, boş zamanı iyi kullanmak.
Sadi Şirazi
Aşağıdaki
Maddeler Sizi Anlatıyor mu?
Devamlı olarak iş yetiştirememe endişesi,
Görüşeceğimiz kişiler ve ziyaretçileriniz için
zaman ayıramama,
Hiç bir şey yapmadan gücünü boşa harcama
duygusu,
Görülmesi ve ziyaret edilmesi gereken kişileri
görememe,
Cevap verilecek maillere cevap bulamama ,
Aksam yemeğinden sonra yapılacak işlerin
stresi,
Telefon görüşmelerini yetiştirememe,
Verimsiz, meşguliyetlerle dolu, boş bir gün
geçirme duygusu ile yorgunluk, üzüntü ve stres.
Zamanı İyi
Değerlendirebilmek İçin 4 Yol
1. Zaman Kütüğü
Öncelikle bir zaman kütüğü
hazırlanır. Zaman kütüğü bir insanin, günlük zamanını nasıl harcadığını analiz
etmeye yarayan bir araçtır. Bu analizi yapabilmek için, 24 saat, 15'er
dakikalık dilimler halinde bölünür. Bir hafta süreyle yapılan işler kaydedilir.
Daha sonra hangi işler için ne kadar zaman harcandığı belirlenir. Burada
gereksiz olarak yapılan işlere veya önemli olanlara ne kadar zaman ayrıldığı
açığa çıkacaktır.
Zamana kusur buluruz, oysa zaman konuşacak olsa
utanırız.
İmam-ı Şafii
Zamanı İyi
Değerlendirebilmek İçin 4 Yol
2. Planlama
Daha sonra günlük zamanın nasıl
kullanılacağını gösteren bir plan hazırlanır. Bu planın yazılı olması şart
değildir. Ancak ertesi güne mutlaka planlı girmek önemlidir. Bu plan
hazırlanırken şu hususlara dikkat edilmelidir: Günlük, haftalık işler tespit
edilir. Bunun için yapılması düşünülen işlerin nedenleri araştırılır, faydası
belirlenir. Bu işin hiç yapılmaması durumunda ne olabileceği düşünülür. Bu işi
bir başkasının yapıp yapamayacağı üzerinde durulur. Her gün yapılacak işler en
önemliden en önemsize doğru sıralanır.
Planlama
Önceliklerin Yönetimi
Öncelik Sıralaması
Haftalık Plan
Tablosu
Plan Tablosu
Zaman Yönetimi
Çizelgesi
3. Hazırlanan
plan uygulanır.
Bunun için en önemli iş, öncelikle yapılmalı,
en zor ise, en enerjik zaman ayrılmalı, kolay işler, zor isler arasına
serpiştirilmeli, önemsiz işler, en verimsiz saatlere yerleştirilmeli, fazla
ayrıntıya girmeden, aşırı titizliğe kaçmadan çalışılmalı, önemsiz kararlar
çabuk verilmeli, ayni nitelikte işler aynı grupta toplanmalıdır.
4. Günün bitiminde, zamanın nasıl
harcandığı mutlaka kontrol edilmeli,günün değerlendirmesi yapılmalıdır.
Her işin başı zamanlamadır, bir işin ne zaman yapılacağı,
nasıl yapılacağı kadar önemlidir.
Arnold H. Glassow
Pareto Yasası
80/20
Kuralı, Asgari Çaba ilkesi Pareto Kuralı ya da Dengesizlik ilkesi diye
adlandırılır
Pareto'nun
keşfettiği nedir? Pareto, 19. yüzyıl İngiltere'si'nin servet ve gelir
dağılımlarını inceliyordu. Bulgularına göre, en fazla gelir ve servet azınlık
bir kesime gidiyordu. Burada belki de pek şaşırtıcı bir şey yoktu. Ancak, o çok
önemli olduğunu düşündüğü iki gerçek daha keşfetti. Bunlardan bir tanesi, (ilgili
topluluğun tamamının bir yüzdesi olarak) insanların oranı ile sahip oldukları
gelir ve servet arasında istikrarlı bir matematiksel ilişkinin varlığıydı. Bir
başka deyişle, eğer insanların % 20'si, servetin % 80'ine sahipse, % 10'unun %
65'ine ve % 5'inin de % 50'sine sahip olduğunu güvenilir bir biçimde tahmin
edebilirsiniz. Burada püf noktası oranlar degil, servetin nüfus içindeki
dağılımında da görülen tamir edilebilir dengesizliktir. Pareto'yu gerçekten
heyecanlandıran, diğer bir bulgu, bu dengesizlik modelinin başka dönemlere ya
da ülkelere ait verilerde de tekrarlanmasıydı.
Pareto Yasası
80/20 ilkesini, zamanı kullanmaya
uyguladığımızda, aşağıdaki sonuçlar ortaya
Herhangi bir bireyin önemli başarılarından
çoğu, zamanının küçük bir bölümünde ortaya çıkar.
Basarinin % 80'i kullanilan zamanin % 20'sinde
üretilir; buna karsilik, harcanan zamanın % 80'i çıktı değerinin sadece %
20'sini verir.
Yani, "işte
harcadığımız zamanın % 20'si, sonuçlarin % 80'ini oluşturur ve harcanan zamanin
% 80'i sonuçlarin % 20'sini oluşturur
Herhangi bir insan, vaktini nasıl
geçireceğini; üstün bir insan ise vaktini nasıl tasarruf edeceğini düşünür.
Arthur Schopenhauer
Pareto Yasası
Zaman yetersiz değildir. Aslında, zamana
boğulmus haldeyiz. Zamanının sadece % 20'sini iyi kullanıyoruz.En yetenekli
bireyler için, bütün farkı yaratan çoğu kez küçücük zaman dilimleridir. 80/20
ilkesi, etkinliklerimizin en basta gelen % 20'sine ayırdığımız zaman iki katina
çıkardığımızda, haftada iki günlük çalışmayla su andakinden % 60 fazlasını
başarabileceğimizi söyler. Bu, zaman yönetiminin telaşlı dünyasının onlarca
ışık yılı ötesindedir.
80/20 ilkesi
daha az eylemde bulunmamız gerektigini söyler. Eylem, düşünceyi kovar. Zamanı
çarçur etmemiz, çok fazlasına sahip olmamızdandır. Bir proje yürütülürken en
verimli olunan zaman, projeye verilen sürenin son % 20'sidir, çünkü işin teslim
tarihinden önce bitirilmesi gerekir. Çoğu projede üretkenlik, verilen zamanı
yarıya indirerek ikiye katlanabilir.
Zaman Tuzakları
Zaman yönetiminde üzerinde önemle
durulan konulardan birisi "zaman tuzakları" ya da "zaman yok
edicileridir. Zaman tuzakları, zamanı kullanma açısından karşılaşılan engeller
ya da kesintilerin varlığıdır. Bunlar, sosyal ilişkiler, kişisel ve kültürel
özelliklerden kaynaklanabilir.
Zaman
tuzaklarınızı tanıyın
Zaman Tuzakları
Düşük Değerli
Etkinlikler
Başkalarının
yapmanızı istediği şeyler.
Her zaman aynı
şekilde yapılan şeyler.
Yapmakta olağan
dışı olamadığınız şeyler.
Yapmaktan
hoşlanmadığınız şeyler.
Her zaman
kesintiye uğrayan şeyler.
Başka çok az
kişinin ilgilendiği şeyler.
Şimdiden, başlangıçta beklediğinizin iki katı
zaman almış şeyler.
Birlikte
çalıştığınız kişilerin güvenilmez ya da kalitesiz olduğunu düşündüğü işler.
Yüksek Değerli
Etkinlikler
Yaşamdaki genel
amacınıza hizmet eden şeyler.
Her zaman yapmak
istemiş olduğunuz şeyler.
Zamanın
sonuçlarla 20/80 ilişkisinde oldugu şeyler.
Gerek duyulan
zamanı azaltmayı ve/veya sonuçların kalitesini yükseltmeyi vaat eden şeyleri
yapmanın yenilikçi yolları.
Başkalarının size
yapılamayacağını söylediği şeyler.
Diğer insanların
başka bir alanda başarıyla yapmış oldukları şeyler.
Kendi
yaratıcılığınızın ise yaradığı şeyler.
Kaliteli iş
arkadaşları ile yapılan herhangi bir şey.
Ya simdi
yapılması gereken ya da hiç yapılamayacak olan şeyler.
Erteleme
İşleri ertelemek; hedeflere ulaşmayı
engelleyen, zamanı çalan ve endişe düzeyini artırarak strese girilmesine neden
olan bir sorundur. Öncelikli olan işleri zor ve sıkıcı oldukları gerekçesiyle
ertelemek tamamlanmaları için gerekli olan süreyi birkaç katına çıkarma
sonucunu doğurabilir. İş hayatındaki zorlukların önemli bir kısmı zamanında
yapılması gerekip de yapılmayan işlerin birikmesinden oluşur. Ertelemenin
nedenleri; tembellik, formda olunan zamanlarda daha başarılı olunacağı inancı
ve her şeye bir mazeret bulma gibi alışkanlıklardır. Halbuki erteleme, insanın
kendini kandırmasının bir sonucudur
Erteleme ile
mücadele için
Kendimize
karşı açık, samimi ve dürüst olmalıyız
Bazı insanların
işlerini çabucak bitirebilmelerinin sebebi, hedef ve amaçları konusunda
kafalarının berrak olması ve bunlardan sapmamalarıdır.
İşte başarının
altın kuralı; Kağıt üzerinde düşünmektir.Yetişkin insanların yalnızca % 3 ünün
açık ve yazılı hedefleri vardır.Yazan insanların yazmayanlara göre en az 5-10
kat daha başarılı oldukları tahmin edilmektedir.
Zamanlarını en kötü şekilde kullananlar, en çok
zamanın kısalığından şikayet ederler.
Jean de La Bruyere
Hedef Koyarken
Tam olarak ne
istediğinize karar verin.(Yapılmasına hiç gerek olmayan işleri çok iyi
yapıyoruz)
Hedeflerinizi kağıda dökün.Hayaliniz bir anda
soyut olmaktan çıkıp, elle dokunulabilir somut hale gelmiş olur.
Hedeflerinize
zaman sınırı koyun.Bitiş tarihi olmayan işlerin acelesi de yoktur.
Hedefinizi
başarmak üzere yapmanız gerekenlerle ilgili aklınıza gelen her şeyin bir
listesini çıkarın.
Listenizi
öncelik sırasına göre düzenleyin.
Her gün sizi ana
hedefinize yaklaştıracak bir şeyler yapın.
Hep ileri gidin
ve asla hareket etmeye başladıktan sonra durmayın.
Peter
Drucker’den Tavsiyeler
Yönetici
görevlerinden yola çıkmamalıdır, zamanından yola çıkmalıdır. İşe plan yapmakla
değil, zamanının gerçekte nelere harcandığını bularak girişir. Ardından,
zamanını denetim altına almaya ve zamanı üzerindeki üretken olmayan talepleri
bir kenara itmeye yönelir.
Yöneticinin
kendi yapacağı işleri ve ne yapacağını önceden görmesi, yapmaması gereken
işleri seçmesi, dağınıklıktan kurtulması toplantılarda ve gündem maddelerinde
zaman sınırlaması yaparak yönetimde zaman kaynağını verimli ve bilinçli bir
biçimde kullanılmalıdır.
Peter
Drucker’den Tavsiyeler
Çabuk karar vermelidir. Bunun anlami her zaman
aceleci davranmak değildir. Sadece karşılaşılan sorunların % 85'inin bir kaç
dakikadan fazla düşünmeyi gerektirmeyen isler olduğu gerçeğine işaret eder.
Kararlı cevaplar vermelidir.
Gün belirlerken
kesinlik önemlidir. Sipariş ve randevularını kesin ifadelerle belirlemelidir.
"Haftaya bir gün alırım", "Ne zaman istersen
uğrayabilirsin" gibi sözler ya ihmal ya da baştan savma veya geçiştirme
anlamlarına gelmektedir.
Telefonu kontrol
altına almalıdır. Bazi işyerlerinde telefon yöneticiler için neredeyse korkunç
bir canavar haline gelir. Telefona bakacak eleman varsa bu işi ona bırakmalı,
sonra vakit olduğunda arayanları yönetici kendisi aramalıdır.
Ufak hatırlatma
notlar yazmalıdır. Yapılması gerekenleri hatırlatmak için hafızaya güvenmemek
gerekir. Ufak hatırlatma notları alınmalıdır.
Stephen
Covey’den Tavsiyeler
Nesneleri
düzenlemek. Anahtarlardan bilgisayar ekranlarina, dosyalama sistemlerinden
evrak depolarına, büro alanından mutfak alanına kadar her şeye çeki düzen
vermek.
Görevleri
düzenlemek. Basit listelerden karmaşık planlama tablolarına ve proje yönetim
yazılımlarına kadar çesitli araçlar kullanarak, "yapılacak işleri"
bir düzene ve sıraya sokmak.
İnsanları
düzenlemek. Gerek kendinizin gerekse başkalarının yapabileceği işleri
tanımlamak, yetki devretmek, olup bitenlere hakim olmak için izleme sistemleri
yaratmak.