Pazarlama Araştırması Nedir?
Pazarlama Araştırması Nedir?
İş sahipleri ya da yöneticiler, zaman zaman belli kararlar vermek zorundadır.Bu kararlar bazen yönetici tarafından verilirken, bazen de firma içinden ya da dışından yetkili şirketlerden yani danışmanlık şirketlerinden destek alır.
Kimi kararlar anında verilebilirken kimi kararlar ise uzun bir sürece ve detaylı bir hazırlık çalışmasına ihtiyaç duyar.Karar verirken doğru ve detaylı bilgiye ihtiyaç vardır.Diğer araştırmalarda olduğu gibi pazarlama araştırmalarında da detaylı ve doğru bilgi çok önemlidir.
Bir şirkette çalışan pazarlama yöneticisinin çok büyük finansalkazanç ya da kayıp getirecekkararlar almak zorundadır.Pazara sunulduktan sonra satmayan ürünler dağıtım kanallarında yaşanan sorunlar pazarlama yöneticilerinin ve diğer yöneticilerin sıklıkla karşılaştığı ve çözüm bulmak zorunda oldukları sorunlardır.
Pazarlama araştırması sadece veri toplama işlerimi ile karıştırılıyor ancak pazarlama araştırması bundan çok daha fazlasını içerir.Pazarlama araltırması bir süreçtir.
Bilindiği üzere pazarlamanın temelini müşterinin istek ve ihtiyaçları oluşturur.Pazarlama üretimden önce başlar.Üretime yön verir ve üretimden sonra da devam eder.Pazarlamanın üretimden önce başlamasının yegane sebebi tüketicinin istek ve ihtiyaçlarının tespit edilmesidir.Bu çok önemli bilgi doğal olarak paazarlama araştırması kavramını gündeme getirir.
Tüketici açısından pazarlama araştırması ya da herhangi bir araştırma, anketörlerin gereksiz sorular sorduğu ve aldıkları cevapları ne yaptıklarını bile bilmediği bir çalışma olarak tanımlayabilir.İşletme sahibi açısından da pazarlama araştırması ya da herhangi bir araştırma masraf kalemidir.Halbuki hakkıyla doğru bir biçimde yapılmış herhangi bir araştırma bu düşüncelerinaksine, şirket için anlamlı, doğru, faydalı bilgiler üreten adeta bir yol haritası niteliğindedir.
Pazarlama araştırması karşılaşılan herhangi bir probleme çözüm bulabilmek veya oraya çıkan fırsatlarda yararlanmak için sistematik, düzenli, objektif ve bilimsel bilgi toplama, bilgi işleme ve analiz çabasını içerir.Araştırma bazen kalitatif bazen de kantitatif özellikler taşıyabilir.
Pazarlama araştırması ise genel olarak, pazarlama ile ilgili konularda bilgi toplama , bilgi işleme ve bilgi analizi sürecidir.Pazarlama araştırmasında sreç genellikle problemle başlar.Bir araştırmacı açsından problem, her zaman olumsuz bir durum olarak algılanmaz.
Amerikan Pazarlama Birliği'nin(AMA) pazarlama araştırması tanımı şu şekildedir :
Pazarlama araştırması, pazarlama fırsatları ve pazarlama problemlerinin belirlenmesi ve tanımlanması; bu fırsat ve tehditlere karşı oluşturulacak pazarlama faaliyetlerinin yaratılması, gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi; pazarlama performansının kontrol edilmesi ve bir süreç olarak pazarlama anlayışının geliştirilmesi amacıyla bilimsel yöntemlerin kullanılmasını içeren ve tüketici müşteri ve kamuoyunu bilgi yoluyla pazarlamacıya yakınlaştıran süreçtir.
Tanımdan da anlaşılacağı üzere pazarlama araştırması sadece birveri toplama işlemi değildir.
Yine dikkat edilmesi gereken bir konu da; pazarlama araştırmasının, pazar araştırmasıyla karıştırılmasıdır.Pazar araştırması sadece bir pazara özgü problemleri çözmek içi yapılan araştırmayı ifade eder.
Pazarlama araştırması ise daha çok problemin belirlenmesinden araştırma raporunun hazırlanmasına kadar geçen süreci ifade eder.
Pazarlama Araştırması Hangi Soruları Cevaplar
Pazarlama ile ilgili problemleri tespit eder.
Pazarlama fırsatlarını belirler.
Pazarlama faaliyetleri için fikir verir.
Stratejik pazarlama planı hazırlanmasında önemli bir veri sağlar
Pazarlama faaliyetlrinin değerlendirilemsini sağlar.
Pazarlamanın ve pazarlama süreci anlayışının geliştirilemsini sağlar.
Satış ekibine satış arttırıcı tavsiyeler verir.
Pazarlama araştırması müşteriye sadece o ürün hakkında ne düşündüğünü sormaktan ibaret değildir.Ürün, fiyat, tanıtım ve dağıtım olmak üzere tüketici davranışları endüstriyel satın alma, pazar bölümlemesi gibi çok değişik konularda kullanılmaktadır.
Hiç yorum yok