Restaurantlarda Müşterilerin Sevmediği Şeyler
Garson işletmenin vitrinidir
1 Müşteriyi mutlaka ama mutlaka sıcak
bir selamlamayla karşılayın.
2 Tek kişi gelip bekleyene “Birini mi
bekliyorsunuz” diye sormayın. Rezervasyonunu sorun ve bara davet edin.
3 Eğer makul bir sürede masa hazır
olamayacaksa, bedava bir içki ya da bir damak hoşluğu ikram edin. İnsanlar aç
veya susuz olabilir. Üstelik bu onların kabahati de değil.
4 İnsanlar oturmadan önce masayı kontrol
edin, sallanıyorsa sabitleyin.
5 İsminizi ilan etmeyin. Espri yapmayın,
sevimli olmaya, iltifat etmeye falan kalkışmayın.
6Bir sohbeti ortasında bölmeyin. Sebep
ne olursa olsun! Hele lokantanızın spesiyalitelerini saymak için asla...
7 Spesiyallerinizi sayacaksanız da robot
gibi son sürat saymayın. Burası lokanta, keyif yeri. Ezber yarışması değil.
8 Özel yemekleri açıklarken, “Bence en
iyisi bu” gibi laflar etmeyin.
9“Sadece iki tane kalkanımız kaldı,
siparişinizde acele edin” gibisinden dolduruş cümleleri etmeyin. Sadece iki
tane kalkan balığı kalmış olsa bile!
10 Bardakların ağzına zinhar elinizle
dokunmayın.
11 Şarap bardaklarını ayaklarından
tutun.
12 “Yemeğiniz nasıl” ya da “Her şey
yolunda mı” diye sorduğunuzda, yanıtları samimiyetle dinleyin ve şikayet varsa
hemen düzeltin.
13 Hiçbir soruya “Bilmiyorum” ya da daha
kötüsü “Bilemiyorum” diye cevap vermeyin. “Bir bakayım efendim” diye yanıtlayıp
içeriye sorun.
14 Bir müşteri biraz daha sos istiyorsa
bir tabak içine koyup masaya getirip bırakın. Müşteriler kendileri servis
etsinler.
15 Masadaki kişiler yemeklerini yemeye
devam ederken, yemeğini bitirmiş olanın önünden tabağını kesinlikle almayın.
16 Masaya yaklaşmadan önce kimin biftek,
kimin balık, kimin sebze ısmarladığını iyi bilin. “Balık kimindi?” gibi komik
sorular sormayın, işinizde ne kadar acemi ve ilgisiz olduğunuzu göstermekten
başka işe yaramaz.
17 Müşteri bir sebzeyi sevmiyorsa hemen
başka bir sebzeyle değiştirin.
18 Sizin gözünüze kötü veya bozulmuş
görünen hiçbir şeyi müşteriye servis etmeyin.
19Bir müşteri şarap seçme konusunda
kendinden emin değilse, ona yardımcı olun. Gerekirse şarap konusunda daha
bilgili bir garsonu gönderin.
20İkinci içkiyi hiçbir zaman aynı
kullanılmış bardakta servis etmeyin. Yeni temiz bardak kullanın.
21 Tüm bardakların tertemiz olduğunu
daha masaya koymadan önce kontrol edin.
22 İnsanlar şarabı buz kovasında
isterler diye varsaymayın. Sorun.
23 Kırmızı şarapta “Ben mi servis
edeyim, yoksa masada bıraksam kendiniz mi servis etmek istersiniz?” diye
mutlaka sorun.
24Şampanya mantarını kesinlikle
patlatmayın. Burası lokanta, F1 rallisi değil. Sessizce ve klâs bir şekilde
açın. Gürültü ne denli azsa o kadar iyi.
25 Neredeyse hiç dokunulmamış bir tabağı
“Efendim yemeği beğenmediniz mi?” diye sormadan ve neden beğenmediğini
öğrenmeden kaldırmayın. Öğrenin, içeriye bildirin ve onun yerine mutlaka
ücretsiz başka bir yemek teklif edin.
26 Müşteriye kesinlikle dokunmayın.
Bunun özrü de yoktur affı da. Sırtını sıvazlamayın, mesela leke çıkartıcıyla
fırçayı kendisine verin, sakın ola temas etmeyin.
27 Müşterilerin duyacağı bir
mesafedeyken diğer garson arkadaşınızla kişisel sohbet yapmayın.
28 Müşterilerin görebileceği şekilde
yiyecek yemeyin, bir şey içmeyin.
29 Buram buram parfüm, tıraş losyonu
veya sigara kokmayın. İnsanlar oraya yedikleri yemeğin ve içtikleri içkinin
tadını almaya geldiler, sizi koklamaya değil.
30İşyerinde kesinlikle alkol almayın.
Müşteriler ısrar etse bile. “Çalışırken alkol almıyorum efendim” deyin,
yeterli.
31 Erkek müşteriye kesinlikle “Abi” diye
hitap etmeyin. “Beyefendi” en uygunudur.
32Kadın müşteriye kesinlikle “Bayan”
diye hitap etmeyin. “Hanımefendi” en uygunudur.
33Hiçbir şeye “Çok iyi seçim” gibi
yorumda bulunmayın. Diğer müşteriler kendi seçimlerinin kötü olduğu sonucunu
çıkarabilirler.
34 Müşterinin saç şekline, makyajına
veya giysisine kesinlikle iltifatta bulunmayın. O sırada bunu duyan bir başka
kişiye hakaret anlamına gelebilir.
35 Sizin en favori tatlınızın ne
olduğunu falan söylemeyin. Kime ne!
36 Hiçbir müşteriye diğerlerinden daha
fazla ilgi göstermeyin. Bütün müşteriler eşittir. Çok bahşiş veren de, vermeyen
de. Bahşişe göre hizmet diye bir şey olmaz.
37 Müşterilerin duyacağı şekilde iş
arkadaşlarınız veya başka müşteriler hakkında dedikodu yapmayın.
38 Bahşiş konusundan hiç bahsetmeyin.
39 Bahşiş zamanı geldiğinde aşırı
sempatik havalara falan girmeyin. Burası lokanta ve yemeği parayla
satıyorsunuz. Kimse bahşiş vermek zorunda değil; isteyen istediği kadar verir.
Davranışınızda tüm yemek boyunca istikrarlı olun.
40 Herkese yemeğini aynı anda getirin ve
boşları aynı anda kaldırın. Tersi kabalık olur.