PAZARLAMA PLANI NASIL HAZIRLANIR?
Etkili bir pazarlama yapmak istiyorsanız, öncelikle iyi bir pazarlama planı oluşturmalısınız.İyi bir pazarlama planı için neler gerektiğini araştırarak detaylı bir şekilde aşağıda sizinle paylaşmaya çalıştım.
Pazarlama planınızı oluştururken aşağıdakileri mutlaka tanımlamalısınız:
·
Pazarınız nasıl, özellikleri neler?
·
Pazardaki segmentler nedir? Pazara yön veren belirleyici
olaylar/kurumlar/trendler neler?
·
Müşteri profiliniz nasıl? Müşteriniz ürün/kalite/servis/hizmet/statü
anlamında nelere değer veriyor?
·
Dağıtım kanallarınız neler? Direkt (doğrudan) satış mı yapacaksınız veya
bir distribütor(dağıtım) kanalı mı kullanacaksınız?
·
Rakipleriniz kimler? Neler sunuyorlar?
·
SWOT analizinizi tanımladınız mı?
1-Güçlü yanlarınız,
2-Zayıf yanlarınız,
3-Fırsatlar neler?, –
4-Tehditler neler?
Bu noktada önemli olan SWOT
analizinizi rakiplerinizle birlikte oluşturmanız!
·
Rakiplerinizin geçmiş pazarlama faaliyetlerindeki önemli dönemler/etkinlikler?
Reklam kampanyaları, dönemsel etkinlikler vb.
·
Müşteri ve ürün kategorisi bazında karlılık ve potansiyel satış analizleri.
·
Hedef müşteri kitlenizin mevcut ve potansiyel müşteriler üzerinden
tanımlanıp, hangi müşteri segmentine hangi ürünün/hizmetin sunulacağının
belirlenmesi? Rakamsal analizler sonucunda revizyone gidilecek
ürünlerin/hizmetlerin tanımlanması.
·
Hedeflerin tanımlanması: Hangi müşteri grupları korunacak, hangi
ürünün/hizmetin satışında artış hedefleniyor vb.
·
Her ürün/hizmetin fiyatının belirlenmesi, fiyat belirleme
kriterlerinin oluşturulması.
·
Dağıtım ve satış kanallarının gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi/revize
edilmesi veya değiştirilmesi.
·
Müşteri beklentilerinin karşılanıp karşılanmadığının ölçümü.. Müşteri
hizmetlerinin ve memnuniyetinin geliştirilmesi.
·
Ürün/hizmetlerin ne şekilde tanıtılacağının belirlenmesi… Müşterileriniz
ile hangi kanallardan iletişime geçeceksiniz?
·
Müşterilerinizin harcamalarının döngüsü.. Hangi ürünü, ne sıklıkta
alıyorlar?
·
İhtiyaç duyulan eğitim programlarının tanımlanması.
·
Pazarlama bütçesinin çıkarılması. (tahmini ciro üzerinden).
·
Pazarlama faaliyetlerinizin sonuçlarının ölçümü..
Tabi tüm bu yukarıda yazanları yapmak uzun çalışmalar gerektiriyor.
Pazarlama planı sizin pazarlama stratejinizi hayata geçirmenize yarayan önemli
bir araç… Bu nedenle iyi düşünülüp, objektif karar, hedef ve ölçümlerle
kurgulanması gerekiyor.
Sık sık revize edilmesi lazım.
Özellikle pazarlama araçlarının, tüketici tercihlerinin hızla değiştiği
günümüz dünyasında planlar eskisi gibi uzun vadeli yapılmıyor.
Planınızda bütçe ve zamanlama iyi tanımlanmalı.
Bütçeye mümkün olduğunca
sadık kalınmaya çalışılmalıdır.