Hemen Oku

BİR İŞLETMENİN MANEVİ DEĞERLERİ

Japonya'nın ve dünyanın en büyük şirketlerinden biri olan Matsushita Electric Company den bahswtmek istiyorum.Oldukça sağlam manevi değerlere sahip bu şirket, batının akılcılığını, doğunun maneviyatçılığını dengelemiş çok başarılı kurumsal bir yapı.

Bir çok şirkette manevi değerler yoktur.Ancak Matsushita, gibi kendine özgü köklü bir kültüre sahip firmaların temel ilkelerini ancak bu tür manevi değerlerle açıklayabiliriz.

Matsushita firmanın karlılığını toplumun çıkarları ile bağdaşlaştıran Darwinist bir felsefe oluşturmuş : "Bir işletme, topluma verdiği hizmet sayesinde süratle kendi kendine ayakta durabilir hale gelmelidir.Kar firmanın hırsını yansıtmamalı sunduğu hizmet ya da ürünün toplumca değerli bulunduğunun, yani toplumun işletmeye verdiği güven oyunun bir simgesi olmalıdır.Kar edemeyen firma ölmelidir.Aksi halde toplumun kaynaklarını ziyan eder.Bir firma başarısız bölümlerini pederşahi bir davraışla sübvansiyon yoluyla ayakta tutmamalıdır."

Firma felsefesi çalışanların, iş hayatlarına aldıkları maaş veya ürettikleri ürünlerin ötesinde bir anlam veriyor.itekim Matsushita felsefesini bir firma marşıyla seslendiren ve yazılı bir ant ve yasa ile açıklayan ilk Japon firmasıydı.
Her sabah saat 8'de ülkenin değişik kentlerinde 87.000 çalışanın andı ve marşı söylemesi belki batılı gözlemcileri güldüren bir olay, ama Matsushita çalışanlarını birleştiren, onları toplum yapan bir olgu.

Firmanın kurucusuna göre çalışma hayatı, kişinin yaşantısının belki de en önemli bölümünü oluşturur.Uyanık geçen zamanlarımızın en az yarısını alan bu faaliyete gerekli önem ve anlamı vermek de firma yöneticilerinin görevlerinden.
Bu görevi yerine getirmek için firmayı, sadece kaynakları kullanan bir organizma olmaktan çıkarıp aynı zamanda çalışanı eğiten ve geliştiren bir unsur haline sokmak lazım.
Firmanın iki tür eğitim programı var.Biri temel yetenekleri geliştirmeye yönelik.Daha önemli olan diğer eğitim programının amacı ise Matsushita'nın temel inançlarını firma içinde yaymak.
Bu değerler firmaya katılanlara uzun bir çıraklık dönemi boyunca işleniyor.
Örneğin; her çalışan en az iki ayda bir, birlikte çalıştığı ekip üyelerine firmanın ilkeleri, toplum içindeki yeri ve görevleriyle ilgili bir konuşma yapıyor.

Firma, inanmanın en kestirme yolunun başkalarını iknaya çalışma olduğunu düşünüyor.
Bu şartlandırma kampanyasını firmanın kurucusunun şu sloganı yönlendiriyor : "İyi niyetle yapılan bir hatayı firma hoşgörüyle karşılayacaktır.Bunu bir eğitim maliyeti kabul edip, ondan ders alın.Ama firmanın temel ilkelerinden saparsanız, şiddetle eleştirilirsiniz.(yani işten çıkarılırsınız)"

Firmanın temel ilkeleri, inançları ve değerleri şunlar :

Temel İş İlkeleri
Sanayici olarak sorumluluklarımızı bilmek, ilerlemeyi teşvik etmek, toplumun genel refahını yükseltmek için kendimizi dünya kültürünün daha da adamak.

Çalışanların Akidesi
İlerleme ve gelişme ancak şirket mensubu herkesin kolektif gayret ve kooperasyonu ile gerçekleşebilir.Dolayısıyla herbirimiz, bu fikri devamlı aklımızda tutup, kendimizi şirketin sürekli gelişmesine adayacağız.

Yedi Manevi Değer

1. Sanayi yolu ile Milli Hizmet
2. Dürüstlük
3. Ahenk ve kooperasyon
4. Daha iyi için mücadele
5. Nezaket ve tevazu
6. Uyum ve özümseme
7. Şükretmek



Bu değerler çalışanları bütünleştiren, motive eden, emir ve komuta akışında aksaklık veya bozukluk halinde onlara yol gösteren ve yarım asırdan yaşlı olan firmanın heyecan ve dinamizmini sağlayan kültürün temelini oluşturuyor.