Hemen Oku

Küçük İşletmelerin Yaptığı Büyük Hatalar

Konumuza girmeden önce küçük işletme nedir önce onu tanımlayalım. Tanıma göre KOBİ (küçük ve orta ölçekli işletme) olarak da adlandırılmaktadır. Yıllık net hasılatı 25 milyon TL den az olacak ve 250 nin altında çalışan istihdam edecek. Yine küçük işletme içerisinde anılan "mikro işletme" ler de var. Mikro işletme ise, yıllık 10 kişi ve daha az çalışanı istihdam edecek ve yıllık net hasılatı 1 milyon TL yi aşmayacak.
Bu tanımların dışında küçük ve mikro işletmelerde yönetimin çoğunlukla patronda oladuğunu da ekleyebiliriz. Bu yapılar genellikle aile şirketleridir.

Gerek danışmanlık yaptığım şirketler de gerekse bizzat kendi şirketimde yaşadığım önemli hataları sizinle paylaşmak istiyorum.

Mikro işletme, küçük işletme ya da start up olabilirsiniz. Bu yazı üç grubu da yakından ilgilendiriyor. Küçük işletme hatalarını ve tavsiyelerimi 9 madde halinde sıraladım.

1.  Nakit Akış Yönetimi Yapmamak : Yeni kurulan şirketler de oldukça pozitif bir hava vardır. Gözünüz bu dönemde hiçbir olumsuzluğu görmek istemez. Mutsuz olmak istemezsiniz bu da çok doğal bir durum. Ancak şirketiniz kurduğunuzda bir miktar hazır paranız vardır. Yani bir sermaye koyarak işe başlarsınız. Sizlere tavsiyem "Karınızla zararınızın ne  zaman eşitleneceğini tespit edin". Bunu yapabilmek için çok iyi ön muhasebe yapmalısınız. Gelirlerinizi ve tüm giderleriniz mutlaka yazılı tutun. Asla kafadan basit hesaplar yapmayın. Yani ortalama bu kadar para giriyor eh işte şu kadar da harcamamız oluyor demeyin yazın. Çok iyi hesap tutun. Sermayenizi işletme giderlerinden uzak tutmaya çalışın. Nakit Akış Yönetimi Nedir?

2.  Hesaplarınızı sık sık gözden geçirin : Söylemek istediğim şey aylık kontrol değil, haftalık kontrol. Gelir gider dengesinin kurulabilmesi için bunu her hafta yapın.

3.  Kara Gün Senaryolarınız da Olsun : 1.maddede dediğim gibi ilk başlarda hava olumludur. Kötü bir şey aklınıza getirmek istemezsiniz. Ama yine de en kötü durumları da düşünerek mümkün olduğunca hazırlıklı olmakta çok büyük fayda var. Her zaman şirket kasasında nakit para bulundurmaya çalışın.Ülkemizde ne zaman ne olacağı belli olmuyor birden ekonomik dengeler alt üst olabiliyor.
hüseyin erenler den tavsiyeler
İşletme Hataları

4.  Her İşi Siz Yapmaya Çalışmayın : Küçük işletmelerin sık yaptığı hatalardan biridir. Eğer patronsanız sadece işi yönetmeye ve en iyi olduğunuz işleri yapmaya odaklanın. Her işi yapmaya değil. Finans yönetiminden anlamıyorsanız bırakın bu işi uzmanı yapsın. Emin olun daha fazla katkı sağlayacaktır.

5.  İşe En Doğru Kişileri Alın : Çalışan bir şirketin en önemli kaynağıdır. 2.000 TL ye sıradan bir çalışan almaktansa 3.000 TL ye daha yetenekli, daha çalışkan ve referansları iyi bir çalışan alın.Emin olun ben bunun çok faydasını gördüm. Biraz daha pahalı olan çalışan hem kendi masraflarını çıkarır hem de şirketinizi kara geçirir. Sıradan insanlarla çalışmayın.

6.  Teknoloji Kullanımı : Ülkemizde iş hayatında teknoloji kullanımı tam anlamıyla yerini henüz bulmadı. Ancak teknoloji size hem zaman kazandırır hem de daha farklı düşünmenizi ve işe bakış açınızı geliştirir.

7.  Pazarlama Bütçesi Oluşturun : Reklam ve satış için mutlaka dönemsel bir bütçe oluşturun ve bu bütçeye sadık kalın. İşletmeler doğru düzgün reklam veremed iği için bir sürü parayı çöpe atıyor. Eğer reklam ve tanıtımdan çok anlamıyorsanız bir profesyonelden destek alın.

8.  Hatalı Fiyatlama : Yine sık karşılaştığım bir küçük şirket hatası. Bazı küçük işletmeler müşteri yakalayabilmek için ürün ya da hizmet fiyatlarını normalin çok daha altına çekiyor. Bu durum hem pazarın dengesini bozuyor hem de tüketicinin satıcı şirket hakkında şüphelenmesine. Bugüne kadar ben hiç çok ucuz fiyatlarla fiyat istikrarı yakalayabilen ya da devamlılık arz eden bir işletme tanımadım. Ya kapandılar ya da fiyat düzeltmek zorunda kaldılar. Tam tersinde de yani fiyatların normalin çok üstüne çekilmesi de işletmenize müşteri gelmemesine sebep olur. Bu yüzden doğru fiyatlama yapın ve en önemlisi de fiyat istikrarınız olsun.

9.  Etkili Müşteri İlişkileri Yönetimi : İşletmenize gelen tüketicilere müşteri gözüyle bakmayın. Adeta evinize gelen bir misafir gibi yaklaşın. İkisi arasında çok fark ve düşüncelerimiz davranışlarımıza yansıyor. Memnun kalan bir müşteri muhakkam size tekrar gelir. Üstüne üstlük bir de çevresindeki insanlara referans olur.